plankton

Plankton vertelt veel over de toestand van onze oceanen. Katja Peijnenburg, marien biologe bij Naturalis, doet al jarenlang onderzoek naar plankton, CO2, klimaatverandering en verzuring van de oceanen. Ze vertelt er uitgebreid over in radio-uitzendingen van Bureau Buitenland (VPRO, 27 december 2018) en Vroege Vogels (BNNVARA, 26 augustus 2018, radioportret), en in een editie van Naturalis Newsroom (YouTube).

Zoölogisch plankton
Katja Peijnenburg

de biodiversiteit

Wij zijn er trots op als een van de kennispartners aan de wieg te staan van het Deltaplan Biodiversiteitsherstel.

Lees de eerste reacties op het plan

beeldmerk
ooievaar

de spons

De natuur biedt een schatkist met slimme oplossingen en een enorme hoeveelheid nuttige stoffen en smakelijke kost. Onderzoekers van Naturalis Biodiversity Center pluizen planten en dieren uit om te achterhalen hoe we hun oplossingen kunnen toepassen. Van spons tot hop. En van tomaat tot slangengif.

spons

DNA

Genetische biomonitoring zit in de lift. DNA-sporen die planten, dieren en schimmels in hun omgeving achterlaten, zijn te gebruiken om te bepalen hoe ecosystemen eraan toe zijn. Dit werkt sneller, goedkoper en nauwkeuriger dan het determineren van complete organismen, zoals tot nu toe gebeurt.

Schrijvertje

al het leven

Naturalis en New Scientist

Alles over ons onderzoek naar biodiversiteit en over onze natuurhistorische collectie lees je in een special van New Scientist.

Lees de Naturalis-special