Lang leve bomen en planten

Sylvia Mota de Oliveira in de Amazone

Een hectare Amazone-bos bevat soms meer dan driehonderd verschillende soorten bomen. Hoe komt dat? En waarom is dat zo? Hoeveel bomen zijn er eigenlijk in totaal in de Amazone? Onze onderzoekers Sylvia en Hans duiken diep het regenwoud in om antwoorden te vinden op dit soort essentiële vragen - voordat er te veel bomen en planten verdwijnen.

Docu-serie De Toren

In onze collectietoren liggen miljoenen natuurschatten opgeslagen. Waar komen die natuurschatten vandaan? In de serie De Toren ga je mee op expeditie met ontdekkingsreizigers van toen en onderzoekers van nu. Tot en met 21 juli elke zondag om 21.10 uur op NPO2.

Kijk de serie online

Het belang
van bomen en planten

In de tweede aflevering van De Toren nemen Hans ter Steege en Sylvia Mota de Oliveira ons mee naar de Amazone. In dit artikel vertellen zij nog meer  over hun werk aldaar.

Een eeuwig
glimlachende bloementuin

In dezelfde aflevering van De Toren ontrafelen we met Tinde van Andel de geschiedenis van het En Tibi-herbarium. Anastasia Stefanaki en Tinde van Andel vertellen in de Volkskrant verder over deze bijzondere verzameling.

Lees het artikel online

Tinde van Andel in Rome

Onderzoekers
in beeld

Benieuwd naar samenwerkingsmogelijkheden, neem dan contact op met ons Research Coordination Office via rco@naturalis.nl of 071 - 75 19 540.

Topstuk
En Tibi-herbarium

Lees meer over deze bijzondere verzameling gedroogde planten op Naturalis Topstukken.

Naar topstukken.naturalis.nl

En Tibi-herbarium
Tomaat En Tibi-herbarium

Zonder bomen
geen apen

Leven houdt elkaar in leven. Biodiversiteit heet dat. En dat geldt ook voor het leven in het oerwoud. Want zonder bomen, geen apen. Daar weet onze onderzoeker Hans ter Steege alles over.

Bekijk het filmpje met Hans

Incomplete toren van ál het leven
External video URL

Kennisplatform
detoren.tv

Een mammoetdrol die nog ruikt. Een schelp die maar drie mensen op de hele wereld mogen aanraken. Het (onontdekte) leven in de diepzee. De Toren is een zesdelige docu-serie over het verhaal achter de natuurschatten uit onze collectie, tezamen met vier online verhalen. De online verhalen kun je ontdekken op detoren.tv.

Naar detoren.tv

Plankton
Bekraste schelp

Buitengewone
reizen

Onze onderzoekers werken wereldwijd om de natuurlijke rijkdom op aarde te beschrijven, te begrijpen en te behouden. Ze reizen naar alle uithoeken van de wereld. Onder strikte voorwaarden verzamelen zij de natuur en leggen deze vast, met als doel de verbazingwekkende rijkdom te kunnen begrijpen. Naturalis Scientific Expeditions maakt het mogelijk onderdeel te zijn van deze buitengewone reizen.

Naturalis Scientific Expedition Bhutan