Functional Traits

Teide Echium wildprettii7

Aangezien planten niet kunnen weglopen, hebben ze gedurende hun evolutie een wijd spectrum aan functionele aanpassingen ontwikkeld om veranderingen in hun leefwereld te overleven. Onze onderzoeksgroep focust op houtvorming, één van de meest fundamentele evolutionaire innovaties die aanleiding heeft gegeven tot ontelbare houtige soorten (bomen en struiken). Houtigheid is honderden keren onafhankelijk van elkaar ontstaan gedurende evolutionaire geschiedenis, waarschijnlijk gedreven door droogte voor de meeste groepen. We combineren anatomie, evolutionaire biologie, ecofysiologie en genetica om omgevings- en genetische factoren van houtvorming te identificeren op basis van collecties in Naturalis en levende planten in het wild.

Groepsleider

Dr. Frederic Lens
frederic.lens@naturalis.nl

Wie
werken hier

Gastonderzoekers

Voormalige
PhD studenten

Onze projecten
en activiteiten

Onze projecten zijn gecentreerd rond hout, met speciale aandacht voor de volgende activiteiten:

1. testen van droogte en andere potentiële factoren die houtvorming induceren,
  2. oprichten van mosterdfamilie (Brassicaceae) als nieuwe modelgroep voor houtvorming,
  3. bestuderen van evolutionaire, ecologische en functionele signalen in de stengelanatomie van verschillende groepen,
  4. ontwikkelen van houtidentificatie-methode om illegale houtkap te bestrijden,
  5. identificeren van regulatorische genen die houtvorming aansturen,
  6. belang hebben voor maatschappelijke impact, outreach en onderwijs

Voorbeelden van huidige activiteiten:

• testen van verschillende mogelijke verklaringen waarom plant hout vormen,
  • bouwen van mosterdfamilie-stamboom om de ongeveer 100 onafhankelijke transities naar houtvorming te identificeren,
  • vergelijken van droogte-tolerantiekenmerken in stengels en bladeren tussen verwante houtige en niet-verhoute soorten,
  • observeren van anatomische kenmerken die verschillen in droogteresistentie tussen plantensoorten kunnen verklaren,
  • ontwikkelen van computer-gestuurde algoritmes op basis van digitale beelden van microscopische houtdoorsneden in de strijd tegen illegale houtkap,
  • bestuderen van droogte-tolerantie bij gewassen om een bijdrage te leveren aan voedselvoorziening ten tijde van global change,
  • onderwijzen van studenten in functionele plantenanatomie aan Leiden Universiteit.
Hout
Boom

Huidige thema's
en onderwerpen

Een selectie van de onderwerpen waaraan wij momenteel werken (Engelstalig)

Echium Bohle

Finding climatic drivers of woodiness

Most woody species belong to the flowering plants, which also include many non-woody species. Woodiness is the ancestral condition within flowering plants, meaning that the herbs lost woodiness during evolutionary history. Surprisingly, many of these…
wood collection Ebenaceae

The power of comparative wood anatomy

Naturalis has a long-standing history in wood anatomical research and houses one the largest scientific wood collections in the world (ca. 125.000 samples). Using light and electron microscopy, wood anatomists describe the extraordinary variation in cell…

Onderwijs
activiteiten

The groepsleider is betrokken bij het Biologie-onderwijs aan de Universiteit Leiden, waar hij plantenanatomie doceert aan ongeveer 200 1ste jaar bachelor studenten, een hout-anatomiecursus binnen de Scales in Biodiversity MINOR voor de derde jaar bachelor studenten, en hij geeft les over de evolutionaire transities naar houtvorming binnen de voornaamste groepen van de landplanten voor master studenten.