LiveScience

LiveScience in Naturalis

Met zijn grote ramen aan de straatzijde is LiveScience letterlijk en figuurlijk de etalage van Naturalis. Hier ontmoet je onze onderzoekers en collectiebeheerders zodat je kunt zien en ervaren wat er bij hun werk komt kijken.

Beleef
ons onderzoek

Probeer bijvoorbeeld zelf een insect na te tekenen volgens wetenschappelijke regels, of maak een prepareersessie van dichtbij mee. De collectiestukken weerspiegelen de rijke geschiedenis van ons instituut. Vanaf de oprichting in 1820 tot nu. Zoals een maanvis uit 1889 en een meteoriet die nog maar enkele jaren geleden insloeg op Nederlandse bodem.

LiveScience zaal

Het idee
achter LiveScience

In deze zaal delen we ons werk als onderzoeksinstituut. Niet door middel van een tentoonstelling, maar doordat je de mensen die hier werken op de vingers kunt kijken bij alles wat ze doen. Stel gerust vragen, bijvoorbeeld wat zij willen ontdekken en waarom. Dichter bij natuur en wetenschap dan in LiveScience kun je niet komen!

Het hoogtepunt
van LiveScience

Hoogtepunt is dat je onze wetenschappers in levenden lijve tegenkomt. In het Dinolab bijvoorbeeld, waar zij recent opgegraven botten van dinosauriërs uit steen vrijmaken. Best veel herrie en stof natuurlijk, maar tussendoor stoppen ze graag eventjes om met je in gesprek te gaan over wat je maar wilt weten. Ook de Werkstraat in LiveScience is één van de plekken waar je onze onderzoekers ontmoet. Wekelijks zijn er in LiveScience preparaties van dieren en planten en bieden we online spotlights aan met onder onderzoekers.

Agenda

Dinolab LiveScience

Naturalis wint
de BankGiro Loterij Museumprijs

Het is gelukt! Naturalis heeft de BankGiro Loterij Museumprijs gewonnen. Maar liefst 47.000 mensen brachten hun stem op ons uit. Wat een geweldige motivatie om de verhalen van achter de schermen, voor de schermen te blijven brengen. Ontzettend bedankt voor alle steun!

Met het prijzengeld van €100.000 bouwen we een professionele studio in LiveScience. Hiermee kunnen we nog meer mensen bereiken en brengen we onze onderzoekers, hun kennis en hun verhalen straks in alle huiskamers en klaslokalen. Zo kunnen we meer verwondering oproepen en mensen raken met onze passie voor de natuur.

Foto Auke-Florian

Montage
levensgrote 3D reconstructie T. rex Trix

Naturalis heeft voor het Dinosaur Museum in Japan een replica gemaakt van de beroemde T. rex Trix. Een monsterklus! Het in zijn geheel ge-3d-printe skelet wordt van 19 november tot en met 16 december publiekelijk in de entreehal van Naturalis gemonteerd. Ook tijdens de kerstvakantie en in januari kun je de kopie van Trix gedag komen zeggen. Educatieve begeleiders staan klaar om antwoord te geven op alle vragen van het publiek. Want hoe maak je een dergelijke replica en wat ontdek je tijdens dit proces?

Hier lees je meer over deze bijzondere activiteit!

3D-modelleur en anatoom Pasha van Bijlert met een deel van de 3D-print van Trix