Naturalis-onderzoekers scoren goed bij beurzen

6 april 2022
Vincent bekijkt een bladgroenloze plant

De onderzoekers van Naturalis hebben een mooie maand achter de rug! Maar liefst tien wetenschappers kregen een subsidie toegekend, vanuit allerlei verschillende bronnen. Voor Naturalis zijn zulke beurzen enorm belangrijk, want daarmee kunnen we belangrijk werk gaan doen en een plek bieden aan jonge onderzoekers. Hieronder vatten we kort samen wat er gaat gebeuren:

Planten
en hun eten

External video URL

Planten kunnen eten uitwisselen via ondergrondse schimmels. Dat verschijnsel is al bekend bij de zogeheten ectomycorrhiza-schimmels groeien. Onze plantenonderzoeker Vincent Merckx en zijn collega's vermoeden nu echter dat een andere groep, de arbusculaire mycorrhizaschimmels iets soortgelijks doet. Als dat idee klopt, dan zouden zo'n 80% van alle plantensoorten een complexer eetpatroon hebben dan in de biologieboeken staat. Met 2 miljoen euro van de ERC gaan ze van start met het onderzoek. In het filmpje hierboven legt hij uit wat hij wil doen:

Beeld-
en geluidsherkenning

GUARDEN is een project met een totale begroting van vijf miljoen en als doel het gebruik van kunstmatige intelligentie voor beheer- en beleid. GUARDEN heeft 17 partners, en wordt gecoördineerd door het CIRAD in Frankrijk. Vanuit Naturalis doet onderzoeker Dan Stowell mee. GUARDEN heeft nauwe banden met MAMBO (hieronder) en ons vlaggenschip-project ARISE.

MAMBO (Modern Approaches to the Monitoring of BiOdiversity) is een onderzoeks- en innovatieactie van Horizon Europa, gefinancierd door de Europese Commissie voor 5 miljoen euro. Het project is een samenwerking tussen tien partners. Wetenschappers Koos Biesmeijer en Vincent Kalkman leiden twee werkpakketten waarvan eentje gericht is op het goed afstemmen van nieuw ontwikkelde technieken op bestaande data- en ICT infrastructuur. Het andere werkpakket werkt aan het toepassen van beeld- en geluidsherkenning voor biomonitoring. Voor dat laatste werkpakket wordt onder meer gewerkt aan het verder ontwikkelen van beeld- en geluidsherkenning voor mobiele telefoons met als doel om dit voor nagenoeg alle beleidsrelevante soorten beschikbaar te maken voor citizen scientists in heel Europa.

Natuur
in de stad

Hidden Biodiversity
Een club van universiteiten, hogescholen, gemeenten, bedrijven, natuurorganisaties en andere partners gaan onder leiding van Michael Stech de ‘black box’ van verborgen biodiversiteit in de stad openen. Met een beurs van 1,9 miljoen euro van de Nationale Wetenschapsagenda gaan ze gezamenlijk onderzoeken hoe je schimmels, bacteriën, bodemdieren, mossen, korstmossen en andere kleine organismen in de stad kunt benutten om bomen beter te laten groeien, beton aantrekkelijk voor groen te maken en hittestress te meten. Daarin staan de menselijke stadsbewoners centraal; wat is de invloed van een groene omgeving op hen?
Lees hier meer

Mos op boom
Korstmos op steen

BENIGN
Barbara Gravendeel is onderdeel van een NWA-consortium onder leiding van Radboud Universiteit, waar ze ook hoogleraar is. Dat gaat gezamenlijk onderzoeken hoe we stadsparken slimmer in kunnen richten, door te kiezen voor hittebestendige en hooikoortsvriendelijke bomen en andere planten. Het onderzoek zal bijdragen aan gezondere leefomstandigheden in wijken, en helpt gemeenten wetenschappelijk onderbouwde afwegingen te maken voor duurzamere stadsvergroening. Ook onze Hogeschool Leiden-lector Arjen Speksnijder draait mee in Benign.

Lees hier meer

Nog meer
projecten

LegaSEA
Liefhebbers en professionals gaan samen levensvraagstukken uit de IJstijd oplossen aan de hand van strandfossielen en artificiële intelligentie (AI). Een team onder leiding van onze onderzoeker Frank Wesselingh kan nu met een subsidie van NWO (ENW-M) aan de slag.

MSCA PF
Een MSCAPF, voor de niet-ingewijden, is een Marie Skłodowska-Curie Actions Postdoctoral Fellowship: een beurs voor gepromoveerde onderzoekers om in het buitenland de volgende stap van hun carrière te zetten. Maar liefst drie postdocs komen dat bij Naturalis doen. Jaap Saers gaat onderzoek doen naar het bewegingsapparaat van mensapen, aapmensen en gewone mensen. Hij krijgt in de Vertebrate Palaeontology-groep gezelschap van Richard Dearden, die onderzoek gaat doen naar de anatomie van de allereerste haaien. Brigida Gallone was al binnen bij Naturalis maar kan daar nu een extra lange postdoc van maken. Zij gaat taxonomisch onderzoek naar het paddenstoelengeslacht Mycena combineren met uitgebreid genetisch werk.