Megafauna en megavruchten

Een grote vruchtenboom

Sommige planten hebben zeer grote 'megafaunale' vruchten ontwikkeld - vergelijkbaar in grootte met avocado's en mango's. Deze megafaunale vruchten zijn mogelijk zo ontstaan en aangepast aan verspreiding door megafauna. Dat zijn grote dieren die deze vruchten eten en zo de zaden verspreiden - zoals olifanten. Bijna alle megafauna zijn uitgestorven in het huidige Kwartair-tijdperk, waardoor de vruchten als 'wezen' in ecosystemen zijn achtergebleven.

Lijden planten met megafaunale vruchten onder het uitsterven van hun vroegere interactiepartners? Hebben ze bijvoorbeeld een klein geografisch bereik en kleine populatiegroottes? Kunnen ze zich aanpassen door kleinere vruchten te evolueren die door de overgebleven kleinere dieren kunnen worden verspreid? We werken in verschillende tropische ecosystemen (bijv. Madagascar, Borneo, het neotropisch gebied) om gegevens te verzamelen over functionele vruchteigenschappen en het populatiegenoom van wilde populaties en soorten met megavruchten - zoals soorten van palmen (Arecaceae) of zuurzakken (Annonaceae) - om te beoordelen of ze hebben geleden onder genetische bottlenecks, om te beoordelen of ze adaptieve variatie vertonen in frugivoor-gerelateerde genen en om de macroevolutie en verspreiding van megafaunale vruchten onder bloeiende planten te reconstrueren.

Meer informatie