Frederic Lens

De eindeloze variatie aan groeivormen in bloeiende planten en de evolutionaire adaptieve betekenis ervan fascineren mij. Met een achtergrond in de plantenanatomie leerde ik later anatomische observaties functioneel te interpreteren met betrekking tot tolerantie voor droogtestress.

Als evolutiebioloog wil ik beter begrijpen waarom planten zich tijdens de evolutionaire geschiedenis ontwikkelen tot houtachtigen en waarom deze houtachtige overgangen zich honderden keren hebben ontwikkeld. Door modellen van evolutie en ecologie te combineren met experimenteel werk, ontwikkel ik een nieuwe, multidisciplinaire onderzoekslijn over het onderwerp houtevolutie. Deze zal bijdragen aan een beter begrip van hoe wilde planten en gewassen in de mondiale veranderingen reageren op droogtestress.

Sleutelwoorden

Afgeleide houtigheid, droogtestress tolerantie, evolutie van houtigheid, hydraulisch falen, insulaire houtigheid, moleculair houtpad, houtanatomie

Dr. Frederic Lens

Groepsleider
Functional Traits

frederic.lens@naturalis.nl
+31 (0)71 7519320
WoS
Google Scholar
ORCID

Evolutie naar houtigheid
het vinden van de mechanismen

Waarom zijn zoveel afstammelingen van kruidachtigen teruggekeerd naar een houtachtige levensvorm? Zijn de milieu- en genetische drijfveren van houtvorming vergelijkbaar of zijn er verschillen tussen geslachten?

Ik ontdekte dat tijdens de evolutionaire geschiedenis van bloeiende planten overgangen van kruidachtigheid naar afgeleide houtigheid minstens 700 keer onafhankelijk hebben plaatsgevonden. Dit roept de intrigerende vraag op wat bij al deze overgangen de omgevingsfactoren en genetische drijfveren van houtvorming zijn.

Houten anatomische doorsneden
Dit is Frederic Lens met een gigantische houtige kool

Actuele
onderwerpen

Lees hier meer over mijn onderzoek (in het Engels)

QTL experiment in Brassica oleracea

QTL experiment with giant woody cabbage

What are the key regulatory genes involved in wood formation? And are these regulatory genes the same in all independent woodiness transitions? And how much overlap is there between the regulatory pathways leading to woodiness and drought? To this day…
Identification of traded wood samples

Identification of traded timbers

Can we help safeguarding our forests by providing customs officers and other stakeholders with a timber tracking tool allowing them to identify illegally logged wood samples? A case study in ebony woods.

Publicaties

• Dória L.C., Podadera D.S., del Arco M., Chauvin T., Smets E., Delzon S., Lens F. 2018. Insular woody daisies (Argyranthemum, Asteraceae) are more resistant to drought-induced hydraulic failure than their herbaceous relatives. Functional Ecology 32: 1467-1478.
  • Lens F., Picon-Cochard C., Delmas C., Signarbieux C., Buttler A., Jansen S., Chauvin T., Chacon Dória L., del Arco M., Cochard H., Delzon S. 2016. Herbaceous angiosperms are not more vulnerable to drought-induced embolism than angiosperm trees. Plant Physiology 172: 661-667.
  • Choat B., Jansen S., Brodribb T.J., Cochard H., Delzon S., Bhaskar R., Bucci S., Feild T.S., Gleason S.M., Hacke U.G., Jacobsen A.L., Lens F., Maherali H., Martinez-Vilalta J., Mayr S., Mencuccini M., Mitchell P.J., Nardini A., Pittermann J., Pratt R.B., Sperry J.S., Westoby M., Wright I.J., Zanne A. 2012. Global convergence in the vulnerability of forests to drought. Nature 491: 752-756.
  • Lens F., Sperry J.S., Christman M.A., Choat B., Rabaey D., Jansen S. 2011. Testing hypotheses that link wood anatomy to cavitation resistance and hydraulic conductivity in the genus Acer. New Phytologist 190: 709-723.
  • Melzer S., Lens F., Gennen J., Vanneste S., Rhode A., Beeckman T. 2008. Flowering-time genes modulate meristem determinacy and growth form in Arabidopsis. Nature Genetics 40: 1489-1492.

PhD- en postdoctorale
begeleiding

Naturalis wil een vruchtbare bodem vormen voor wetenschappelijk talent uit binnen- en buitenland. In mijn team zijn op dit moment drie postdocs en twee PhD-studenten actief, naast een aantal BSc- en MSc-studenten.

• Kasper Hendriks - postdoc - Exploring massive convergent evolution towards woodiness in Brassicaceae
  • Alex Zizka - postdoc - Reaching for the sky: unravelling global patterns and processes to explain convergent evolution of woodiness in angiosperms
  • Maximilian Larter - postdoc - Herb hydraulics: testing the role of root pressure to unravel the dynamics of drought- induced vascular dysfunction in stems
  • Mehrdad Jahanbanifard - PhD - Identification of ebony woods used in music instruments based on computational phenotyping and chemical profiling
  • Ajaree Thonglim - PhD - Assessing structure-function relationships in stems and leaves of Brassicaceae
Teide Echium wildprettii

Onderwijs
activiteiten

• BSc: Biodiversiteit van Planten - Tree of Life (plantanatomie), Universiteit Leiden
  • BSc: MINOR Scales in Biodiversity (geïntegreerde houtanatomie), Universiteit Leiden.
  • MSc: Ontwikkeling en evolutie (afgeleide houtigheid), Universiteit Leiden

Studenten
projecten

The following projects are available to BSc and MSc students

tomaat fruit

Positive root pressure and xylem repair

The main aim of this project is to further our understanding of the conditions under which positive root pressures develop in the tomato plant, and to test the hypothesis that the ability to generate positive root pressure enhances drought-resistance.
brassica