Natuurmonumenten Heel Nederland bewust maken van belang biodiversiteit

Natuurmonumenten

Naturalis en Natuurmonumenten werken sinds 2020 officieel samen aan het vergroten van de kennis over biodiversiteit onder zo veel mogelijk Nederlanders. Biodiversiteit staat wereldwijd onder druk. In Nederland is nog maar 15 procent van de oorspronkelijke natuur over. “Het is een van de grootste crises van deze tijd die per direct aangepakt moet worden. Meer onderzoek en meer begrip van het publiek over dit onderwerp helpt daarbij,” zegt Edwin van Huis, algemeen directeur van Naturalis Biodiversity Center.

Van elkaar leren

Boswachters en wetenschappers kunnen leren van elkaar. Naturalis brengt bijvoorbeeld op dit moment de hele biodiversiteit van Nederland in kaart. Een gigantisch project, onder de naam Arise, waarmee de onzichtbare biodiversiteit, zichtbaar gemaakt wordt. Hoe beter we weten wat er allemaal leeft in ons land, hoe beter we samen deze soorten kunnen beschermen.

Arise

Betrokken
partner

Marc van den Tweel, algemeen directeur bij Natuurmonumenten: ”Nog te vaak wordt natuur als iets vanzelfsprekends gezien, terwijl soorten sneller uitsterven dan ooit. Als je weet dat op een zomereik meer dan 400 soorten kunnen leven, kijk je voor altijd anders naar zo’n boom. Elke plant heeft zijn waarde, elk dier is uniek, en alleen samen kunnen ze bestaan. Dat besef, dat is de basis van natuurbescherming.”

Natuurmonumenten is dé beweging van natuurliefhebbers in Nederland met meer dan 760.000 leden en donateurs en meer dan 202.000 kinderen die OERRR lid zijn. De samenwerking geeft Naturalis mogelijkheden om nog meer Nederlanders, jong en oud, te laten zien hoe mooi, maar tegelijk ook belangrijk en kwetsbaar de natuur is.

Landschap Natuurmonumenten
OERRR Natuurmonumenten

Onze
geschiedenis

Naturalis en Natuurmonumenten treffen elkaar al langer in uiteenlopende projecten. De drive die we als beide instituten hebben om de natuur te behouden voor de toekomst en het belang daarvan onder de aandacht te brengen bij zoveel mogelijk mensen brengt ons op een natuurlijke manier bij elkaar. In 2020 hebben we officieel een handtekening gezet onder de samenwerking.

Waarom
samenwerken

Naturalis maakt veel gebruik van ‘citizen science’, onderzoeken waarbij we de hulp van het publiek vragen. Met Natuurmonumenten en haar achterban aan onze zijde kunnen we deze onderzoeken voortzetten en flink uitbreiden. Zo werden in 2020 kinderen van OERRR betrokken bij een paardenbloemen-onderzoek en worden zowel de deelnemers van Natuurmonumenten en de OERRR-leden actief gewezen op de Nationale Bijentelling, waar Naturalis mede-organisator van is.

Meer
informatie

Voor vragen over de samenwerking met Natuurmonumenten kun je mailen naar Josien Schraverus via josien.schraverus@naturalis.nl.

Relevante