Naturalis en Natuurmonumenten werken samen aan kennis over biodiversiteit

26 mei 2020
Getty 961285594 CreativeNature_nl

Natuurmonumenten is dé beweging van natuurliefhebbers in Nederland met meer dan 700,000 leden en donateurs en meer dan 200.000 kinderen die OERRR lid zijn. Samen met Naturalis gaan zij de kennis over biodiversiteit onder Nederlanders vergroten. Wetenschappelijk directeur en Naturalis-onderzoeker prof. Koos Biesmeijer is tevens bestuurslid van Natuurmonumenten. Biesmeijer: “Ik ben enorm blij dat we deze samenwerking nu verder gaan vormgeven. We kunnen de Nederlanders nog beter laten zien hoe wonderschoon, belangrijk én kwetsbaar de natuur is.

Volg hier het nieuws over het museum en het dagelijkse werk en nieuwe ontdekkingen van onze onderzoekers.

Meer onderzoek
met hulp van publiek

Naturalis maakt veel gebruik van ‘citizen science’, onderzoeken waarbij we de hulp van het publiek vragen.  Met Natuurmonumenten en haar achterban aan onze zijde kunnen we deze onderzoeken voortzetten en flink uitbreiden. Zo gaan we met de kinderen van OERRR binnenkort paardenbloemen onderzoeken.

Marc van den Tweel, algemeen directeur bij Natuurmonumenten:” Nog te vaak wordt natuur als iets vanzelfsprekends gezien, terwijl soorten sneller uitsterven dan ooit. Als je weet dat op een zomereik meer dan 400 soorten kunnen leven, kijk je voor altijd anders naar zo’n boom. Elke plant heeft zijn waarde, elk dier is uniek, en alleen samen kunnen ze bestaan. Dat besef, dat is de basis van natuurbescherming.

Van elkaar
leren

De boswachters gaan samen met wetenschappers aan de slag om van elkaar te leren. Veel onderzoeken die Naturalis doet zijn van grote waarde voor ons dagelijks werk. Naturalis brengt bijvoorbeeld op dit moment de hele biodiversiteit van Nederland in kaart. Een gigantisch project, onder de naam Arise, waarmee de onzichtbare biodiversiteit, zichtbaar gemaakt wordt. Hoe beter we weten wat er allemaal leeft in ons land, hoe beter we samen deze soorten kunnen beschermen”.

Noot