Groep 5 en 6 Zaalprogramma 'Op onderzoek!'

Op onderzoek!

Goed kijken, vragen stellen, samenwerken, oplossingen bedenken… Als onderzoeker speur je in Naturalis door de dinotijd, de ijstijd en het leven van nu. Ontdek hoe T. rex eruit zag, wat de mammoet allemaal deed en hoe dieren zich verstoppen. Na dit programma ben je een echte onderzoeker van de natuur!

Kijk, vergelijk en verwonder je

Informatie over praktische zaken als parkeren, kluisjes en huisregels vind je hier

Reserveer hier het zaalprogramma Op onderzoek!

• Zaalprogramma
  • Groep 5 en 6
  • Duur: 90 minuten
  • Aantal leerlingen: maximaal 108
  • Ruimtes: Tentoonstellingen ‘Leven’, ‘Dinotijd’ en ‘De ijstijd’
  • Vanuit school: één ouder/begeleider per tien leerlingen
  • Vanuit Naturalis: één educatieve begeleider
  • Hoofddoel: leerlingen doen ervaring op met onderzoek doen en leren functie af te leiden aan vorm
  • Aansluiting kerndoel: De leerlingen leren over de bouw van planten, dieren en mensen en over de vorm en functie van hun onderdelen
  • Kernwoorden: onderzoeksvaardigheden, wetenschappers, onderzoek, wetenschapswijsheid, vorm en functie, diergedrag

Verloop van het programma
in het museum

De leerlingen worden tijdens het zaalprogramma ‘opgeleid’ tot onderzoeker. Door te onderzoeken begrijp je de wereld om je heen.

0-20 minuten
Bij binnenkomst onderzoeken leerlingen een klein object uit de natuur (schelp of fossiel). Daarna maken ze een vuist met het voorwerp erin, zodat ze niet meer kunnen spieken. Hoe goed hebben ze het voorwerp onderzocht? De begeleider stelt er een aantal vragen over. Ze hebben nu kort geoefend met onderzoeksvaardigheden. Die zijn nodig om goed te kunnen onderzoeken en worden toegelicht in een tweetal filmpjes. De leerlingen oefenen met een onderzoekje voor het onderzoek dat de leerlingen vervolgens zelf in het museum uitvoeren.

15-50 minuten
In de zalen doen de leerlingen ervaring op met onderzoeksvaardigheden. Voor elke oefening die zij afronden verdienen zij een sticker die ze ophalen bij een begeleider. Hebben zij alle stickers gekregen, dan zijn de leerlingen klaar voor een echte onderzoeksopdracht.

50-90 minuten
Als ‘geoefend’ onderzoeker kiezen ze een grote onderzoeksopdracht. Er kan gekozen worden uit drie onderzoeksvragen per zaal of een open onderzoeksblad, waarbij ze zelf hun onderzoek kunnen bedenken. De onderzoeksopdrachten zijn gefocust op vorm & functie en op gedrag van dieren. De uitgewerkte onderzoeksopdracht gaat mee naar school. Daarnaast krijgt elke klas een grote onderzoeksposter. Met deze poster kan het onderzoek voortgezet worden in de klas.