Charles Fransen

Door middel van fylogenetische analyses op basis van moleculaire en morfologische kenmerken van geselecteerde groepen garnalen in combinatie met de studie van hun biogeografische verspreidingspatronen en gastheer-relaties, wordt een hypothese geformuleerd over de evolutionaire geschiedenis van deze groepen. Speciale aandacht wordt besteed aan de mariene symbiotische steurgarnalen. Deze garnalen leven vaak samen met andere ongewervelde dieren. De co-evolutionaire component wordt bestudeerd door middel van vergelijkingen tussen fylogenetische patronen van zowel garnalen als gastheren.

Sleutelwoorden

Ecologische soortvorming, biogeografie, fylogenie, mariene biodiversiteit, Crustacea, Decapoda, Caridea, Palaemonidae, symbiose, taxonomie, systematiek

Onderzoek
interesses

Een greep uit de onderwerpen waar ik momenteel aan werk:

• Checklist van Caribische palaemonide garnalen
  • Evolutie van symbiotische garnalen
  • Beschrijvingen van nieuwe soorten mariene Palaemonidae
  • Ontologische gastheerverschuivingen in symbiotische Palaemonidae
MAL03 032_Dasycaris zanzibarica on Stichopathes
RAJ.01_181107_CF000-DSC_00190009_Zenopontonia_soror_sea_star_Linkia_laevigata

Actuele onderwerpen
Poetsgarnalen

Meervoudige oorsprong en sterke fenotypische convergentie in visreinigende palaemonide garnalensoorten

Van verschillende soorten Palaemonidae is bekend dat ze als visreinigende symbionten fungeren, waarbij de reinigingsinteracties variëren van toegewijd (obligaat) tot facultatief. Wij bevestigden vijf evolutionair onafhankelijke oorsprongen van visreinigende symbionten binnen de familie Palaemonidae op basis van een fylogenetische analyse en de reconstructie van de voorouderlijke status van 68 soorten, waaronder 13 visreinigers.  (Horka et al., 2018)

Add short description
External video URL
Ancylomenes magnificus

Belangrijke
publicaties

• Fransen C.H.J.M. 2023. The marine palaemonid shrimps (Crustacea, Deapoda, Caridea) of the Dutch Caribbean. Zootaxa 5387 (1), 1-127. DOI: 10.11646/ZOOTAXA.5387.1.1
  • de Gier W., Helleman P., van den Oever J., Fransen C.H.J.M. 2023. Ecomorphological convergence in the walking leg dactyli of two clades of ascidian‐and mollusc‐associated shrimps (Decapoda: Caridea: Palaemonidae). Ecology and Evolution 13 (12), e10768. doi.org/10.1002/ece3.10768
  • De Grave S., Decock W., Dekeyzer S., Davie P.J.F., Fransen C.H.J.M., Boyko C.B, Poore G.C.B., Macpherson E., Ahyong S.T., Crandall K.A., Mazancourt V., Osawa M., Chan T.-Y., Ng P.K.L., Lemaitre R., van der Meij S.E.T., Santos S. 2023. Benchmarking global biodiversity of decapod crustaceans (Crustacea: Decapoda). Journal of Crustacean Biology 43, 1–9. doi.org/10.1093/jcbiol/ruad042
  • de Gier W., Fransen C.H.J.M. 2023. Polka-dotted treasures: Revising a clade of ascidian- and bivalve-associated shrimps (Caridea: Palaemonidae). Contributions to Zoology 92, 179–282. doi: 10.1163/18759866-bja10042
  • de Gier W., Groenhof M., Fransen C.H.J.M. 2022. Coming out of your shell or crawling back in: multiple interphylum host switching events within a clade of bivalve and ascidian-associated shrimps (Caridea: Palaemonidae). Contributions to Zoology 91, 166–198. doi:10.1163/18759866-bja10030.
  • Horká I., De Grave S., Fransen C.H.J.M., Petrusek A., Ďuriš Z. 2018. Multiple origins and strong phenotypic convergence in fish-cleaning palaemonid shrimp lineages. Molecular Phylogenetics and Evolution 124: 71-81.
  • Horká I., Grave S. de, Fransen C.H.J.M., Petrusek A., Ďuriš Z. 2016. Multiple host switching events shape the evolution of symbiotic palaemonid shrimps (Crustacea: Decapoda). Scientific Reports 6: 26486.
  • Grave S. de, Fransen C.H.J.M. 2011. Carideorum catalogus: the recent species of the dendrobranchiate, stenopodidean, procarididean and caridean shrimps (Crustacea: Decapoda). Zoologische Mededelingen 85: 195-589.

All publications on GoogleScholar

Promotie
begeleiding

Naturalis wil een kweekvijver zijn voor internationaal wetenschappelijk talent. Promotieonderzoeken hebben daarom een bijzondere positie in onze organisatie.

Co-promotor:

• Meij, S.E.T. van der. Evolutionary diversification of coral-dwelling gall crabs (Cryptochiridae). Universiteit Leiden, defended in 2015.
    • Gier, W. de. Ecomorphological aspects in the evolution of symbiotic marine crustaceans. Universiteit Groningen, 2019-2023.
    • Schoot, R.J. van der. Geassocieerde fauna op koraalriffen: zegen of vloek? Universiteit Groningen, 2020-2025
    Dasycaris

Onderwijsactiviteiten

• Bachelor cursus Flora en Fauna, Universiteit Leiden
    • Bachelor cursus  Biodiversiteit II, Universiteit Leiden
    • Honours cursus  Evolution of Earth and Life, examining today's evidence for Origins questions along the coast of Brittany, Universiteit Leiden
    • Bachelor cursus  Biodiversiteit en Ecologie, Universiteit van Amsterdam

Honours Class
    Crises in de biologie: Dierlijk leven van het late Precambrium tot de opkomst van het landleven

Het leven in al zijn diversiteit is geëvolueerd in het mariene milieu. In deze cursus, die gegeven wordt aan de Universiteit Leiden en in het Marine Center van de Universiteit Marie et Pierre Curie, Frankrijk, in Roscoff, onderwijzen we aspecten van de Levensboom, richten we ons op de overgang van monocellulair leven naar dierlijk leven dat de continenten veroverde in het vroege Paleozoïcum, en behandelen we de geschiedenis van de aarde vanaf het tijdstip van de oorsprong van het leven tot de aanpassingen die het ontstaan van het landleven mogelijk maakten.

Wij brengen een multidisciplinair team van mariene biologen, ecologen, fysici en geofysici, isotopengeochemici, paleontologen en geologen samen om een cursus in geo-biologie te geven met speciale aandacht voor de Levensboom, de oorsprong van het leven en de milieus waarin het leven is geëvolueerd.

Bekijk de trailer honours course 'Evolution of Earth and Life',  Leiden University and Naturalis