Mission Jurassic Naturalis graaft weer

Dinosporen in de Jurassic Mile

Naturalis Biodiversity Center graaft weer. En wel bij een van de spannendste dinosaurusopgravingen ooit. In de fossielrijke gesteenen van Wyoming, Verenigde Staten hebben onderzoekers een grote schat aan fossielen gevonden uit het Jura. De Jurassic Mile, zoals het gebied door paleontologen is omgedoopt, belooft een van de grootste opgravingen uit deze spannende periode in de geschiedenis van de dinosauriërs te worden.

Onderzoekers van Naturalis werken samen met collega’s van het Children’s Museum of Indianapolis en het Natural History Museum in Londen om mee te graven in Wyoming en te helpen bij de reconstructie van de bijzondere vindplaats. Meer informatie over Mission Jurassic (Engelstalig).

Wyoming, Verenigde Staten

43.720993706053, -108.12635091102

Jurassic
Mile

De ‘Jurassic Mile’ belooft een schat aan informatie op te leveren voor de onderzoekers. Talloze botten, fossielen en voetsporen van de grootste dino’s die ooit geleefd hebben komen op er één plek samen.

“We hopen op deze plek veel te leren over de biodiversiteit in het Jura,” zegt prof. Anne Schulp. “Dit was de periode van de bekende langnekdino’s zoals Brachiosaurus en Diplodocus. We gaan in deze opgraving zo’n 150 miljoen jaar terug in de tijd. Dat is nog ver vóór de Tyrannosaurus rex die nu in het museum pronkt – sterker nog, dat is verder van T. rex verwijderd dan T. rex van de mens!” De vindplaats is al langer bekend, en het Children's Museum in Indianapolis is twee jaar geleden begonnen met de eerste proefopgravingen. Dat heeft inmiddels de eerste botten van twee langnekdino’s opgeleverd.

Phil Manning bij de Jurassic Mile
Dinosporen bij de Jurassic Mile

Wat nemen
we mee?

De paleontologen van Naturalis hopen ook grote dino’s mee te kunnen nemen naar het museum in Leiden. “Die zouden echt iets toevoegen om het hele verhaal van de dinosauriërs te vertellen,” zegt Anne Schulp. “Met name de Jura is een periode waar we graag meer van willen zien. We verwachten dat de Jurassic Mile een schatkist aan informatie zal zijn, en dat we de lessen die we er leren aan ons publiek kunnen tonen in het nieuwe Naturalis.”

Fossielen bij de Jurassic Mile