Een vlindermuseum in privébezit

11 april 2019
Rob de Vos op vlinderexcursie met studenten in Papua

In oktober ga ik op reis naar Indonesië om er te werken aan een unieke vlindercollectie.

Al ruim twintig jaar ben ik betrokken bij inventarisatie en onderzoek aan insecten in Papua, een provincie van Indonesië (voorheen Irian Jaya). Zelf ben ik als collectiebeheerder van de vlinders vooral geïnteresseerd in de nachtvlinders, de beervlinders (Erebidae, Arctiinae) in het bijzonder. In 1993 kwam ik op uitnodiging van de Katholieke Franciscaner broeder en vlinderverzamelaar Henk van Mastrigt voor het eerst naar het toenmalige Irian Jaya. Daarna ben ik er in 1996, 2005, 2008 en 2011 weer geweest, steeds met intensieve samenwerking met Henk van Mastrigt.

Lees meer verhalen

Henk van Mastrigt verzamelde al vanaf 1974 vlinders in Nieuw Guinea en heeft er sindsdien met zo’n 60.000 exemplaren misschien wel de grootste collectie ter wereld opgebouwd van vlinders van de regio. Een klein museum in privébezit. In zijn verzameling bevinden zich unieke exemplaren en veel nieuwe soorten voor de wetenschap, al dan niet beschreven. Vele wetenschappers en ook amateurs weten zijn collectie te vinden.

Henk van Mastrigt

Vanaf 2005 ontstond er ook een innige samenwerking met de biologiestudenten en –leraren van de Cenderawasih Universiteit in Waena. Zij beschouwden Henk en mij als hun leraren, in ieder geval vraagbaken, in de entomologie. In 2006 heb ik met enkele vrienden de Stichting Papua Insecten opgericht om de studenten daar te kunnen ondersteunen in hun studie aan insecten en om een website te onderhouden waarop veel informatie is terug te vinden (www.papua-insects.nl).

De leden van de Entomologische Vereniging van Papua (KEP) in de collectie van Henk van Mastrigt.

De entomologische vereniging van Papua (KEP)

Henk van Mastrigt is in augustus 2015 helaas op 69-jarige leeftijd overleden. De biologiestudenten en –leraren verliezen hiermee een grote stimulans en drijfveer om zich met entomologie bezig te houden. Hoewel ze al veel van Henk hebben geleerd, zien ze mij nu als steun en toeverlaat om hun werkzaamheden in de entomologie voort te zetten. De collectie die Henk achterlaat wordt eigendom van de Cenderawasih Universiteit, een wens van Henk zelf. Voor het onderhoud en behoud van deze collectie is het noodzakelijk intensief contact te onderhouden met de nieuwe eigenaren. Gelukkig zijn er een aantal zeer ambitieuze en betrouwbare leraren die graag met mij, de Stichting Papua Insecten en Naturalis willen samenwerken.

Foto: Rob de Vos op veldexcursie in Papua

Rob de Vos op veldexcursie in Papua

Deels op uitnodiging van de Cenderawasih Universiteit (UNCEN) in Waena, Papua, Indonesië, ga ik tussen 4 en 28 oktober 2015 naar Papua toe om met eigen ogen te kunnen waarnemen of de verhuizing en het onderhoud van de collectie van Henk goed geregeld is. We zullen bespreken hoe de toekomst van de collectie er uit moet komen te zien. Ook willen we het voortbestaan van het door Henk uitgegeven tijdschrift SUGAPA (Suara Serangga Papua: “het geluid van de insecten van Papua”) waarborgen en de samenwerking met de leden van KEP (Kelompok Entomologi Papua: “Entomologische Vereniging van Papua”) bestendigen.

Als traditie zal ik een powerpointlezing geven voor de studenten van UNCEN over ons werk in Nieuw Guinea. Uiteraard zullen ook een paar veldexcursies plaatsvinden in natuurgebieden, een vast ritueel dat beslist geen straf is.

Geschreven door Rob de Vos, collectiebeheerder vlinders,