De bloemetjes en bijtjes van Tiengemeten

24 december 2018
Bioloog tussen de bloemen

Het weer wordt steeds beter en er komen alsmaar meer bloemen in bloei. Voor de hommels betekent dit: werk aan de winkel! Sommige hommelsoorten zoals bijvoorbeeld de akkerhommel kunnen met hun lange tong van heel veel verschillende soorten bloemen eten. Andere hommelsoorten hebben echter een korte tong en worden daarmee beperkt tot de ondiepe bloemen. Doordat soorten van elkaar verschillen (in bijvoorbeeld de lengte van hun tong), verschilt ook welke bloem op hun wensenlijstje te vinden is. Helaas hebben we in Nederland het landschap de afgelopen 50 jaar zó veranderd dat het niet meer voldoet aan de wensenlijstjes van veel van onze hommels. Daardoor gaan veel soorten op dit moment hard in aantal achteruit.

Help bijenonderzoek

Tel ook mee tijdens het Nationale Bijentel-Weekend op 14 en 15 april 2019.

Zandhommel
Bombus veteranus

Door Tjomme Fernhout

Afgelopen weekend waren we met onderzoekers van Naturalis, EIS Kenniscentrum Insecten en jongeren van de Jeugdbond voor Natuur en Milieustudie op het eiland Tiengemeten, ten zuiden van Zuid-Beijerland. Dit is een bijzonder eiland omdat het nog wél aan het wensenlijstje van een aantal zeldzame hommels voldoet! Het eiland staat vol bloemen vanwege de ongemaaide velden. Hiervoor is in de rest van ons land, door de druk om grootschalig, snel en veel opbrengst te produceren, helaas geen ruimte meer. Op dit eiland zagen we de zandhommel en de moshommel (ook wel bekend als de teddybeer onder de hommels), twee soorten die 50 jaar geleden nog in het hele land gezien konden worden.

Zandhommel op bloem

Moshommel
Bombus muscuorum

Jan van Leeuwen

We hebben drie dagen lang, hard achter de hommels aan gerend (hommels zijn sneller dan je misschien zou denken) in de hoop meer te leren over welke bloemen ze kiezen en waar zij hun nest bouwen. Op deze manier hielpen wij de onderzoekers die druk bezig zijn alle voorkeuren van de hommels nauwkeurig te bepalen en hopelijk vinden we zo manieren om het Nederlandse landschap geschikter te maken voor deze prachtige en nuttige dieren!

Moshommel op bloem