Natuurhistorische musea: 'Stem vóór Europese Natuurherstelwet'

14 juni 2023
Naturalis logo

De grote natuurhistorische musea van Europa, waaronder Naturalis Biodiversity Center, roepen het Europees Parlement op om te stemmen vóór een ambitieuze en sterke Natuurherstelwet. Daarmee komt Europa de toezeggingen na die voortvloeien uit het Global Biodiversity Framework dat is aangenomen op de VN-Biodiversiteitsbijeenkomst COP15 in Montréal. De Natuurherstelwet is een instrument voor het behoud en herstel van natuurlijke habitats.

Volg hier het nieuws over het museum en het dagelijkse werk en ontdekkingen van onze onderzoekers.

Wat er al
verloren ging

‘Als bewaarders van het natuurlijke werelderfgoed, waar 80% van de beschreven soorten ter wereld voorkomen, willen we onze maatschappelijke rol spelen’, zo schrijven de musea in een open brief. Die rol wil zeggen: ‘Europese burgers - en u - waarschuwen voor de dramatische stand van zaken van de biodiversiteit op onze planeet. Met onze natuurwetenschappelijke collecties weten we en kunnen we u laten zien wat we al verloren hebben, voornamelijk door onhoudbaar menselijk handelen. Momenteel wordt een miljoen soorten met uitsterven bedreigd; we hopen dat u de juiste beslissingen neemt om een natuur te vermijden die alleen in onze musea te vinden is.

Het Europees Parlement stemt morgen, donderdag 15 juni, over de Natuurherstelwet, die als doel heeft om biodiversiteitsverlies te stoppen en om te keren.