Leidse Bibliotheekstichting Collectanea Botanica

De Leidse Bibliotheekstichting ‘Collectanea botanica’ is opgericht met als hoofddoel de uitbreiding van de wetenschappelijke literatuur en andere documentatie op het gebied van de plantensystematiek, plantengeografie en plantenmorfologie in de bibliotheek van het voormalig Rijksherbarium Leiden. Op 16 december 2020 heeft het bestuur van de stichting unaniem besloten tot opheffing van de stichting.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met dr. J.B. Mols via johan.mols@naturalis.nl of 071-5687600.

De
instelling

Naam van de instelling
Statutaire naam: ‘Leidse Bibliotheekstichting Collectanea Botanica’

RSIN nummer
804020188

Op 16 december 2020 heeft het Bestuur van de Leidse Bibliotheekstichting Collectanea Botanica unaniem besloten tot opheffing van de Stichting, welke per 1-3- 2021 formeel is geëffectueerd. De Leidse Bibliotheekstichting had tot doel te komen tot de uitbreiding van het bezit aan wetenschappelijke literatuur en andere documentatie in Nederland, primair in de bibliotheek van Naturalis Biodiversity Center, op het gebied van de plantensystematiek, plantengeografie en plantenmorfologie (alle in de ruimste zin). Met de overgang van de vestigingen van het Nationaal Herbarium Nederland (waaronder het voormalige Rijksherbarium) naar de Stichting Naturalis Biodiversity Center (Naturalis) en de daarbij behorende fusie van de bibliotheken van de oprichtende instituten, was het doel van de Stichting niet meer aan de orde. De resterende middelen van de Stichting zijn overgedragen aan de “Stichting Rijksherbariumfonds Professor Lam” voor het subsidiëren van een Professor Lam PhD Fellow op het gebied van de collectie-gebonden plantensystematiek. Het archief van de “Leidse Bibliotheekstichting Collectanea Botanica” wordt beheerd door Naturalis Biodiversity Center.