Pim Arntzen

profielfoto Pim Arntzen

Mijn onderzoeksinteresses liggen bij systematiek, biogeografie en evolutiebiologie, waarbij ik voornamelijk Europese amfibieën gebruik als studieobjecten. Een deel van mijn werk heeft een taxonomische basis en omvat herzieningen van verschillende groepen padden en salamanders. Een andere interesse is in biogeografie en hybride zones. Een aandachtspunt is het effect van de kwaliteit van de landhabitat op de verspreiding van in water broedende amfibieën. Dit werk combineert benaderingen uit ecologie en geografie met introductie van populatiegenetica.

Sleutelwoorden

Amfibieën, biogeografie, herpetologie, hybride zones, moleculaire ecologie, populatiegenetica, reptielen

Dr. Pim Arntzen

Gastonderzoeker
Taxonomy & systematics

pim.arntzen@naturalis.nl
+31 (0)71 751 1921

GoogleScholar

Onderzoek
interesse

Het onderzoeksteam van Pim Arntzen richt zich op de soortgrens bij Europese amfibieën. Ze gebruiken gegevens op genoomschaal om het patroon en het proces van beweging van hybride zones te verduidelijken, gebaseerd op de geografie van introgressie en de grootte van de betrokken chromosoomkoppelingsblokken.

Een rode en een groene soort ontmoeten elkaar bij secundair contact en vormen een hybride zone (positie weergegeven door een onderbroken lijn).

De hybride zone beweegt naar zijn huidige positie (ononderbroken lijn). Een genetische voetafdruk blijft achter. (Dierentekeningen: Bas Blankevoort)

Grafiek
Pad

Publicaties

• Ivanović A., Arntzen J.W. 2018. Evolution of skull shape in the family Salamandridae (Amphibia: Caudata). Journal of Anatomy 232: 359-370.
  • Arntzen J.W., McAtear J., Butôt R., Martínez-Solano I. 2018. A common toad hybrid zone that runs from the Atlantic to the Mediterranean. Amphibia-Reptilia 39: 41-50.
  • Riemsdijk I. van, Nieuwenhuize L. van, Martínez-Solano I., Arntzen J.W., Wielstra B. 2018. Molecular data reveal the hybrid nature of an introduced population of banded newts (Ommatotriton) in Spain. Conservation Genetics19: 249-254.
  • Arntzen J.W., Üzüm N., Ajduković M.D., Ivanović A., Wielstra B. 2018. Absence of heterosis in hybrid crested newts. PeerJ 6: e5317.
  • Arntzen J.W. 2018. Morphological and nuclear genetic characters to describe the marbled newt hybrid zone (Triturus marmoratus and T. pygmaeus) in the Iberian peninsula. Contributions to Zoology 87: 167-185.

All publications

Promotie
begeleiding

De genetische dynamiek van bewegende hybride zones bij amfibieën.

Isolde van Riemsdijk

Tweede Darwin fraudeerde zelf

De roemruchte experimenten van de neo-lamarckiaanse bioloog Paul Kammerer met padden en salamanders zijn consistent vervalst. Dit wijst op één dader: Kammerer zelf.

Artikel van Gert van Maanen in Bionieuws