
Alle dieren zijn verschillend, maar zitten beestachtig handig in elkaar. Welke huid is handig om je te verstoppen? Hoe zien springpoten er uit? Wat kunnen dieren met hun oren? Ga op onderzoek in het museum naar onderdelen van dieren. Zo ontdek je langzaam welk dier zich op jouw kaart verstopt heeft. Het is wel een heel bijzonder dier…
Alles wat je moet weten op een rij
- Zaalprogramma
- Groep 3 en 4
- Duur: 90 minuten
- Aantal leerlingen: maximaal 108
- Ruimtes: Tentoonstellingen Leven, De ijstijd en De verleiding
- Vanuit school: één ouder/begeleider per vijf leerlingen
- Vanuit Naturalis: één educatieve begeleider
- Hoofddoel: leerlingen vergelijken onderdelen van dieren en bedenken voor welke functies deze onderdelen handig kunnen zijn
- Aansluiting kerndoel: leerlingen leren over de bouw van planten, dieren en mensen en over de vorm en functie van hun onderdelen
- Kernwoorden: lichaamsvorm, functie, omgeving
Verloop van het programmain het museum
Het programma bestaat uit drie onderdelen. De hieronder gehanteerde tijdsplanning is een indicatie.
0-20 minuten: presentatie
Leerlingen en ouders/begeleiders starten in de ontvangstruimte met een interactieve presentatie door een educatief begeleider. Er komen veel dieren voorbij met nadruk op hun onderdelen. Welke verschillende poten, staarten, huiden, snuiten en oren zijn er? En welke functies hebben ze? Oren zijn handig om te horen, maar waarvoor nog meer? In de presentatie krijgen ouders/begeleiders instructie hoe ze de leerlingen kunnen ondersteunen tijdens het zaalprogramma.
20 - 60 min: zaalopdracht 'zoek dierenonderdelen’
In de eerste zaalopdracht zoeken vijf leerlingen samen met hun begeleider naar onderdelen van dieren in zaal Leven of De Verleiding. Elk groepje krijgt een speurkaart mee en voor elke leerling een eigen dierenkaart. Bijvoorbeeld: welke staarten zijn handig om mee te zwemmen, slaan of een partner te versieren? Als de leerlingen alle staarten hebben gevonden, maken ze het vakje 'staart' open op hun dierenkaart. Daarna gaan ze samen op zoek naar het volgende lichaamsdeel. Hebben de leerlingen alle onderdelen op hun dierenkaart vrijgemaakt, dan zien ze een niet-bestaand dier dat is samengesteld uit onderdelen van echte dieren.
60 - 90 min: zaalopdracht 'zoek dieren die erop lijken'
Voor de tweede zaalopdracht bezoekt elk groepje een andere zaal (IJstijd of De verleiding). Leerlingen onderzoeken welke lichaamsdelen van dieren lijken op de lichaamsdelen op hun eigen kaart. Ze kiezen samen een lichaamsdeel en gaan in de zaal op zoek naar dieren met dat onderdeel. Ze kunnen dit een paar keer herhalen. Als er tijd over is kan dat ook in een derde zaal. Na afloop nemen de leerlingen hun dierenkaarten mee naar school.
Boekingsinfobereid je bezoek voor
Informatie over praktische zaken als parkeren, kluisjes en huisregels.
