Sluipwesp vernoemd naar oud-directeur

29 december 2022
Anamalysia vanhengstumi

Naturalis-onderzoeker Kees van Achterberg heeft een sluipwesp vernoemd naar Ronald van Hengstum. Die oud-directeur van Naturalis overleed plotseling in 2007.

11.4228351, 107.4390231

Nieuw geslacht
van sluipwespen

In het vakblad Zookeys beschrijft onze sluipwespenkenner Kees van Achterberg, samen met onderzoekers uit Azië en de VS, een nieuw geslacht van sluipwespen: Anamalysia. Het nieuwe genus omvat zes nieuwe soorten, die in hetzelfde artikel beschreven worden. De soorten komen voor in Thailand, Maleisië, Indonesië, Vietnam en India, ze zijn vernoemd naar de Anamala-bergen in dat laatste land.

Wij van Naturalis zijn in het bijzonder verheugd met de beschrijving van Anamalysia vanhengstumi (hierboven afgebeeld). De soort is vernoemd naar onze oud-directeur Ronald van Hengstum, die in 2007 plotseling overleed. Hij was de directeur die regelde dat er een nieuw museum gebouwd kon worden, maar was ook zeer betrokken bij het insectenonderzoek. Op de foto hieronder fietst hij samen met Van Achterberg (met baard) door het oerwoud van Vietnam om te helpen met het plaatsen van insectenvallen.  Ronald van Hengstum op de fiets in Vietnam