1 december Exosomen vangen!

Yuliya Shakalisava geeft een Spotlight presentatie

Op 1 december gaf Yuliya Shakalisava van het bedrijf EXIT071 in samenwerking met Naturalis twee spotlight presentaties. Het thema was 'Pratende cellen, hoe vang je een exosoom?' Bezoekers konden zelf ervaren hoe moeilijk het is om een exosoom te vinden.

Project coördinator Anna Heerdink
a

Lees meer over EXIT071 ->

Hoe cellen met elkaar praten

Exosomen zijn pakketjes die door alle cellen worden uitgescheiden voor communicatie. Exosomen dragen dezelfde moleculaire informatie (eiwitten, RNA's, metabolieten) als de cel waar ze vandaan komen. Als je weet wat de inhoud van een exosoom is, dan weet je ook wat er in de cel gebeurt. Ze zijn aanwezig in alle lichaamsvloeistoffen (bloed, urine). Exosomen hebben een enorm potentieel voor niet-invasieve diagnostiek en nieuwe therapieën, vanwege hun intrinsieke eigenschappen voor het reguleren van intracellulaire routes en voor het passeren van de bloed-hersenbarrière, waardoor ze perfect zijn voor het potentiële gebruik als medicijnafgifte.

Een bal met een bericht
Exosoom zoeken

Doe
mee!

Werk je voor een start-up of bedrijf op het LBSP en wil je meedoen? Of heb je een vraag over het project? Neem dan contact op met unlock_LiveScience coördinator Anna Heerdink via onderstaand contactformulier.

Een onbeperkt aantal bestanden kan naar dit veld worden geupload.
50 MB limiet.
Toegestane types: gif, jpg, png, bmp, eps, tif, pict, psd, txt, rtf, html, odf, pdf, doc, docx, ppt, pptx, xls, xlsx, xml, avi, mov, mp3, ogg, wav, bz2, dmg, gz, rar, sit, svg, tar, zip, jpeg.