Ontmoet Naturalis in de Molenwijk in Katwijk

16 augustus 2023
Mensen kijken naar beestjes die in de bodem leven. Credit: Welzijnskwartier

Experts van Naturalis komen op woensdag 20 september naar de Molenwijk toe, om samen met de bewoners de natuur te ontdekken. Tijdens een middag vol met gratis natuuractiviteiten kun je ontdekken wat er allemaal leeft in de wijk.

Natuur om de hoek

Datum: woensdag 20 september 2023
Tijd: van 14.00 tot 16.30 uur
Locatie: het Plein naast het Cruyff Court in Molenwijk, Katwijk

Bodemdiertjes
onderzoeken

Op woensdagmiddag 20 september komt onderzoeksinstituut en museum Naturalis Biodiversity Center naar Katwijk toe. Op het plein tussen de Otto Baron School en het Johan Cruyff Court zijn dan tal van activiteiten te beleven. Buurtbewoners kunnen meedoen aan een ‘bioblitz’, waarin ze samen met onderzoekers de natuur in hun wijk ontdekken, indrukwekkende collectiestukken bekijken en zelf bodemdiertjes onderzoeken.

Reizend
mini-Naturalis

Gedurende de hele middag is er de mogelijkheid onderzoekers van Naturalis te ontmoeten en ze vragen te stellen. Ook zijn er hapjes en drankjes aanwezig verzorgd door Stichting het Lichtpunt, en zorgen de Wijscomannen van de vrolijk roze gekleurde ‘Wijscokar’ voor ijsjes met een wetenschappelijk smaakje.

Het mini-Naturalis is gratis te bezoeken en te herkennen aan de reizende slak. De onderzoekers willen met hun activiteiten laten zien dat je niet alleen naar het strand of bos hoeft om natuur te ontdekken, maar dat je wijk ook vol leven zit.

Trefpunt
LiveScience

De activiteiten zijn onderdeel van ‘Trefpunt LiveScience’, waarin families uit de wijken de Hoornes en de Molenwijk in Katwijk uitgenodigd worden om de natuur en wetenschap in hun eigen omgeving te ontdekken. Het project is een samenwerking van Gemeente Katwijk, Gemeente Leiden, Welzijnskwartier, Samen Ondernemend Leren Leiden (SOL), Hogeschool van Amsterdam en Naturalis Biodiversity Center.

Natuur
om de hoek

Het gratis evenement is op woensdag 20 september 2023, van 14.00 tot 16.30 uur, bij het Plein naast het Cruyff Court in Molenwijk, Katwijk. Geïnteresseerden hoeven zich niet aan te melden en iedereen is welkom.