Naturalis
openluchtmuseum

Nog heel even wachten. Dan opent het nieuwe Naturalis. Hier ontdek je alles over het ontstaan van de mens, Nederland in de ijstijd en de oerkrachten van onze aarde. Maak kennis met de verrassende versiertrucs van planten en dieren en ervaar het leven in de dinotijd aan de hand van T. rex Trix en haar tijdgenoten.

Het nieuwe Naturalis is open vanaf 31 augustus. Bestel je tickets hier

In het zonnetje

Is geduld niet je sterkste eigenschap? Dat geldt ook voor ons én voor een aantal van onze topstukken. Zij staan deze zomer daarom vast letterlijk in het zonnetje op de Lammermarkt, het Cultuurplein van Leiden. Klaar om alvast door jou bewonderd te worden. Kom je snel kijken? Er is meer: gedurende de zomer zullen er op het plein meerdere toegangsvouchers voor het nieuwe museum te verkrijgen zijn. Houd onze social mediakanalen, en de Lammermarkt, in de gaten.

Bekijk het filmpje met geluid

Naturalis openluchtmuseum lammermarkt
Naturalis topstukken lammermarkt

Naturalis is onderweg

Vanaf het voorjaar rijdt onze slak kriskras door Nederland. Heb jij hem al gezien? Je ontdekt hier alles over het  leven in je eigen achtertuin en de Nederlandse natuur. Kom ons bezoeken bij ons reizend mini-Naturalis met activiteiten en weetjes over dier, natuur en mens.

Bekijk het filmpje met geluid

Naturalis onderweg

Aan
de slag

De samenhang van planten, insecten en andere dieren begint onder je voeten, bij een gezonde bodem. In een gezonde bodem zit veel bodemleven. Heb je wel eens gehoord van doodgravers, oprol-pissebedden en springstaarten?  Speur in de bakken met aarde en ontdek zelf wat er onder je voeten leeft!

"Was erg leuk vanmiddag. Mijn dochter kreeg antwoord op al haar vragen en heeft weer veel geleerd over insecten."

Reizend mini-Naturalis

Kom ons bezoeken! We geven je een kijkje in de biodiversiteit van Nederland en ontdek de samenhang tussen dieren, planten en bodem. Onze enthousiaste collega's staan natuurlijk klaar om je vragen  te beantwoorden. De activiteiten zijn voor iedereen, maar speciaal voor families met kinderen van 6 tot 12 jaar.

Het mini-museum van Naturalis onderweg