Ajaree Thonglim

De schoonheid en het mysterie achter planten fascineren mij al sinds mijn jeugd. Ik heb me altijd verbaasd over de wijze waarop planten zich telkens weer zodanig aanpassen dat zij in hun omgeving kunnen overleven. Tijdens mijn studie richtte ik mij op het bestuderen van de plantenanatomie. In mijn huidige PhD-project verbind ik de belangrijkste anatomische aanpassingen in de stengels van Arabidopsis (zandraket) en tomaat om te ontdekken welke eigenschappen het best de verschillen in het door droogte falen van de vaten verklaren. Ik heb mijn PhD succesvol verdedigd in november 2023.

Sleutelwoorden

Verstoring van watertransport in planten, door droogte ingegeven resistentie tegen stolsels, stengel-anatomie

Onderzoek
interesse

Verschillende kruidachtigen, verspreid over eilanden en continentale gebieden, hebben zich ontwikkeld tot houtachtige soorten. Hoewel dit fenomeen in de literatuur is beschreven, begrijpen we niet waarom planten tijdens hun evolutie houtachtig worden.

Het doel van mijn onderzoek is om de droogterespons van de kruidachtige Arabidopsis (zandraket) en tomatenplant beter te begrijpen. Ik bestudeer die droogterespons aan de hand van ecofysiologische kenmerken en anatomische observaties in stengels en bladeren. De voornaamste conclusie van mijn PhD is dat een verhoogde lignificatie in de stengel een positieve impact heeft op droogtetolerantie van de hele plant.

Kweekplantjes