Klas 1 Workshop 'Dinofossielen'

Dinofossielen

In deze workshop kruip je in de huid van een paleontoloog. Je onderzoekt echte dinosaurusbotten, eieren, voetafdrukken en andere sporen. Door te voelen, meten en puzzelen reconstrueer je de dinotijd. Bekijk in het museum dinosauriërs en denk na over vragen waar zelfs wetenschappers het antwoord niet zeker op weten. Ter afsluiting hak je zelf een echt fossiel uit het dinosaurustijdperk uit. 

Wat kun je leren van miljoenen jaren oude fossielen?

Informatie over praktische zaken als parkeren, kluisjes en huisregels vind je hier

Reserveer hier de workshop 'Dinofossielen'.

  • Workshop
  • 1e klas
  • Duur: 120 minuten
  • Aantal leerlingen: maximaal 36
  • Ruimtes: Werkplaats Toen en tentoonstelling Dinotijd
  • Vanuit school: één begeleider per 20 leerlingen
  • Vanuit Naturalis: twee educatieve begeleiders
  • Doelen: 1. Leerlingen maken kennis met het werk van een paleontoloog: opgraven, prepareren, puzzelen, onderzoeken, reconstrueren en discussiëren; 2. Leerlingen ontdekken hoe wetenschappers redeneren en dat ze het niet altijd met elkaar eens zijn
  • Kernwoorden: opgraven, paleontoloog, fossielen, onderzoek, dinosauriërs, skelet

Verloop van het programma
in het museum

Het programma bestaat uit drie onderdelen. De hieronder gehanteerde tijdsplanning is een indicatie.

0 - 55 min: Onderzoek aan fossielen in workshopruimte
De leerlingen krijgen een korte introductie van het werk van een paleontoloog in het veld. Vervolgens doen ze in een carrousel onderzoek aan echte dinofossielen. 

55 - 85 min: Opdracht in zaal 'Dinotijd'
Leerlingen krijgen een echt fossiel of model en achterhalen van welke dinosaurus in de zaal dit geweest is en de plek in het lichaam. Hierna krijgen ze een onderzoekende vraag waarover in de wetenschap nog onduidelijkheid heerst. De vragen gaan over het uiterlijk van dinosaurussen. Leerlingen stemmen door middel van een gekleurd balletje op het antwoord dat zij het meest waarschijnlijk vinden.

85 - 120 min: Nabespreking en afsluitende activiteit in workshopruimte
De uitslag van de stemming wordt besproken. Leerlingen kijken filmpjes waarin wetenschappers argumenten aandragen. De wetenschappers zijn het soms onderling eens en soms oneens. Hierna mogen leerlingen zelf een klein fossiel uithakken en nemen dat mee naar huis.