Lucas Alferink

De diversiteit en ecologie van insecten heeft mij altijd gefascineerd. Om die reden heb ik mijn masteronderzoeksproject bij Naturalis Biodiversity Center gedaan over cryptische hommels in de groep van het terrestris-complex. Momenteel werk ik als gastonderzoeker om de resultaten te publiceren.

Sleutelwoorden

Biodiversiteit, entomologie, soortcomplex, Bombus, soortinteracties, bestuivingsbiologie

Onderzoek
interesse

Als gastonderzoeker werk ik aan hommels in het terrestris-complex, een soortgroep bestaande uit vier soorten die berucht zijn omdat ze sterk overeenkomen qua morfologische kenmerken.

In Nederland komen vier hommelsoorten, Bombus cryptarum, B. lucorum, B. magnus en B. terrestris, voor die erg op elkaar lijken qua uiterlijk. Door deze overeenkomst is betrouwbare identificatie moeilijk en er zijn waarschijnlijk veel verkeerde identificaties in natuurhistorische collecties. In veel onderzoeken worden deze vier soorten ook geschaard onder de naam “terrestris-complex”. Bijgevolg is er niet veel bekend over hun soortstatus en trends in Nederland. Momenteel probeer ik de soorten van het terrestris-complex in Nederland te scheiden gebaseerd op verschillende methodes, zoals kleurmorfologie, habitatgebruik en DNA-barcoding.

Hommel behorend tot het terrestris-complex
Lucas verzameld hommels

Actuele
onderwerpen

Hommels

Bescherming van hommels

Bijen staan afgelopen jaren sterk in de aandacht: ze zijn sterk achteruit gegaan en ze zijn van belang voor ons voedsel. Hommels, onze grootste en populairste bijen, hebben misschien wel de zwaarste klappen gehad. Vanaf 2017 zijn we daarom bezig om de…

In de
media

Een klein artikel over mijn werk aan het terrestris-complex werd gepubliceerd in de nieuwsbrief Buzzword van de leden van het Bumblebee Conservation Trust (november 2018 - nummer 38).

Ik heb ook een interview gegeven voor de Naturalis Natuurwijzer over mijn werk aan hommels.

Hommelverzameling