Jordy van der Beek

profielfoto Jordy van der Beek

Als biologiestudent aan Universiteit Leiden kreeg ik de kans om mijn bachelorstage bij Naturalis te doen. Tijdens deze stage keek ik naar de muggenfauna van de Nederlandse Caribische eilanden, die al meer dan 70 jaar niet grondig was bestudeerd. Daarna raakte ik verslaafd aan de biodiversiteit van muggen en zette ik mijn onderzoek voort naar de taxonomie en ecologie van de Nederlandse Caraïben, evenals continentale Nederlandse muggen.

Momenteel werk ik samen met de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) aan een project waarbij we hopen de volledige mitochondriale genomen van alle Nederlandse muggensoorten te sequensen, wat betekent dat we een substantieel deel van de genetische code van het muggen-DNA aflezen. We hopen kleine stukjes DNA te identificeren die muggensoorten betrouwbaar kunnen onderscheiden. Zo kunnen we in de toekomst de broedhabitats van potentieel schadelijke muggensoorten lokaliseren, niet alleen door te zoeken naar hun aquatische larvale stadium, maar ook door een klein watermonster te scannen op kleine stukjes DNA. Dit kan vooral handig zijn als alle muggen al zijn uitgekomen of als de kans op het tegenkomen van muggenlarven klein is.

Sleutelwoorden

Muggen, biodiversiteit, ecologie, taxonomie, Nederlands Caribische eilanden

Jordy van der Beek

Projectmedewerker
NL Biodiversiteit en Samenleving

jordy.vanderbeek@naturalis.nl

Projects

Een greep uit de projecten waar Jordy aan werkt.

Onderzoek