DIOPSIS Insectencamera

DIOPSIS camera v2

Betere methoden om insecten te tellen zijn hard nodig gezien de recente constateringen dat de insectenstand enorm is afgenomen de afgelopen decennia, met alle gevolgen van dien in ecosystemen. Sinds begin 2019 wordt er door EIS Kenniscentrum Insecten, Naturalis Biodiversity Center, Radboud Universiteit en COSMONiO gewerkt aan de ontwikkeling van een nieuw monitoringssysteem voor insecten.

Hoe werkt het?

De insecten camera bestaat uit digitale fotocamera, computer, batterij en scherm waar vliegende insecten op gaan zitten omdat ze aangetrokken worden door de kleur en het licht ‘s nachts op het scherm. De insecten camera kan volledig automatisch insecten te tellen en herkennen. Beeldherkenning, de techniek achter de automatische camera’s, is getraind met honderdduizenden foto’s van insecten. Professionals helpen vervolgens om de automatische beeldherkenning te verbeteren. Met deze camera is het mogelijk langdurig, gestandaardiseerd en kosten-efficiënt te monitoren. De gegevens kunnen geautomatiseerd verwerkt worden tot indices over diversiteit en biomassa.

Geautomatiseerde monitoring

Het lange-termijn doel is het realiseren van een geaccepteerde standaard voor geautomatiseerde insecten camera, zodat daarmee breed draagvlak is om de komende decennia aan insecten-monitoringsonderzoek te doen.

DIOPSIS website