Groen
moet je doen

Ga aan de slag met natuurtips en help de biodiversiteit in je omgeving. Met deze vijf tips help je de natuur in je tuin, wijk, bij je buurtclub, vereniging of moestuin en motiveer je jouw omgeving.

Natuurtips: zo doe je groen

Bekijk het tipblad online of print het tipblad uit en vouw hem dubbel. Zo heb je altijd je natuurtips bij de hand.

Tipblad met natuurtips

Op onderzoek in eigen tuin

Maak
bewuste keuzes

Door bewuste keuzes te maken kunnen we gezamenlijk een verschil maken. Stem bijvoorbeeld op een groene partij die zich inzet voor een betere leefomgeving voor mens en natuur. Ook hebben je eetgewoontes invloed op de natuur wereldwijd. Door plantaardige voedselkeuzes te maken verminder je de uitstoot van broeikasgassen, zoals CO2. Kies dus waar mogelijk voor plantaardige opties. Kijk daarnaast kritisch naar waar je je geld in stopt. Je kunt onder andere kiezen voor een bank die duurzaam belegd, en oog heeft voor de belangen van mens, dier en natuur.

Doe mee
aan echt onderzoek

Naturalis doet samen met mensen zoals jij en ik onderzoek naar natuur uit de omgeving. De resultaten zetten we in om onze kennis over biodiversiteit te vergroten en voor een betere verhouding tussen mens en natuur. Bekijk hieronder aan welke onderzoeken jij mee kunt doen.

Ontdek
de natuur in je buurt

Maak foto’s van de wilde soorten in je omgeving en geef ze door via de gratis natuurherkennings-app ObsIdentify. De app herkent een grote diversiteit aan flora en fauna op basis van foto’s, brengt ze op naam en geeft feitjes over deze soorten.

ObsIdentify

Jouw waarnemingen en die van anderen dragen bij aan kennis van de natuur. Ze maken deel uit van onderzoek naar deze soorten. Download de app ObsIdentify, meld je aan met een Waarneming.nl account en ontdek de natuur.

Download ObsIdentify en ontdek de natuur

Ontdekken met je telefoon
Bloeiperkje langs de weg

BiodiversiteitHelpdesk
Stel je vraag

De BiodiversiteitHelpdesk is dé plek waar iedereen een wetenschappelijk onderbouwd antwoord kan krijgen op vragen over biodiversiteit. Ga naar de BiodiversiteitHelpdesk en stel je vraag!

BiodiversiteitHelpdesk

Bouw
met de natuur

Hoe woon jij? En hoe groen is het daar? Aan de hand van een aantal richtlijnen kunnen kleine bouwwerken omgetoverd worden tot een groene oase. Test hoe natuurinclusief jouw schuurtje, garage of ander klein bouwwerk is met de meetlat voor natuurinclusief bouwen.

Test de meetlat

Natuurinclusief elektriciteitshuisje
Groen dak

Maak jij grijs
groener?

Kijk op maakgrijsgroener.nl om te zien wat jij kunt doen.

Biodiversiteit hebben we allemaal nodig. Om te eten, te ademen, te genieten. Om te kunnen leven. Daarom zetten we ons samen met meer dan 100 Nederlandse organisaties (natuurorganisaties, boeren, kennisinstellingen, banken, bedrijven) in en werken we met elkaar aan biodiversiteitsherstel. En daar kun je zelf ook aan bijdragen door grijs groener te maken.

Zo maak je grijs groener

Maak grijs groener

Nieuws
over biodiversiteit

De laatste actualiteiten over biodiversiteit, maar dan met nét wat meer diepgang.