Groen
moet je doen

Ga aan de slag met natuurtips en help de biodiversiteit in je omgeving. Met deze vijf tips help je de natuur in je tuin, wijk, bij je buurtclub, vereniging of moestuin en motiveer je omgeving.

Natuurtips: zo doe je groen

Bekijk het tipblad online of print het tipblad uit en vouw hem dubbel. Zo heb je altijd je natuurtips bij de hand.

Tipblad met natuurtips

Op onderzoek in eigen tuin

Biodiversiteit & wij
museumtour

We leven in het tijdperk van de mens. Onze populatie is ontploft. Jij en 8 miljard medemensen vragen veel van de aarde en het leven daarop. In deze museumtour ontdek je hoe kwetsbaar biodiversiteit is en ook hoe veerkrachtig.

Download de Naturalis museumapp

Schildpad in plastic soep

Ontdek
de natuur in je buurt

Ontdek de wilde planten en dieren in jouw buurt met de natuurherkennings-app ObsIdentify!

ObsIdentify

Maak foto’s van de wilde soorten in je omgeving en geef ze door via de gratis ObsIdentify app. De app herkent een grote diversiteit aan flora en fauna op basis van foto’s, brengt ze op naam en geeft feitjes over deze soorten. Je wordt beloond met tips op maat om soorten te vinden, behaalt badges en wordt uitgedaagd om mee te doen met challenges. Jouw waarnemingen en die van anderen dragen bij aan kennis van de natuur. Zo maken je waarnemingen en die van anderen deel uit van onderzoek naar deze soorten. Download de app, meld je aan met een Waarneming.nl account en ontdek de natuur.

Download ObsIdentify en ontdek de natuur

Ontdekken met je telefoon
Bloeiperkje langs de weg

Maak jij grijs
ook groener?

Kijk op maakgrijsgroener.nl om te zien wat jij kunt doen.

Biodiversiteit hebben we allemaal nodig. Om te eten, te ademen, te genieten. Om te kunnen leven. Daarom zetten wij ons samen met meer dan 100 Nederlandse organisaties (natuurorganisaties, boeren, kennisinstellingen, banken, bedrijven) in en werken we met elkaar aan biodiversiteitsherstel. De publiekscampagne Maak grijs groener legt aan heel Nederland uit wat biodiversiteit is, waarom het zo belangrijk is. En... wat je zelf kunt doen om ook bij te dragen.

Maak grijs groener

In actie
voor de bij

In Nederland komen bijna 360 bijensoorten voor. Ruim de helft daarvan is bedreigd. Help de bij het hele jaar rond met onze bijvriendelijke tips.

Bekijk onze bijvriendelijke tips

Wil je de bijen in je tuin het hele jaar rond van voedsel voorzien? Maak dan een bloeiboog. Een bloeiboog is een samenstelling van diverse wilde planten met verschillende bloeiperiodes door het jaar heen, om de verschillende bijensoorten van voedsel te voorzien. De Bloeibogen-app geeft je gericht plantadvies.

Maak een bloeiboog

Nationale bijentelling
Bij en plant

Duidelijk
in beeld

Voor een snelle opheldering, luister en verwonder.
Onze onderzoekers delen graag hun kijk op de biodiversiteit met jou. Ervaar hun verhalen en dompel je onder in hun kennis.

Al het leven is afhankelijk van ander leven: leven houdt elkaar in leven

Bekijk hoe dat werkt
Zonder bijen geen fruit
Zonder plankton geen vis
Zonder bomen geen apen

De toren van al het leven.
Kwallen in de oceaan

Feitjes
over alles wat leeft

Op zoek naar antwoorden op al je hoezo- en waarom-vragen over biodiversiteit? Dan zit je hier goed. Biodiversiteit uitgelegd in cijfers, feiten en onderzoek.

BiodiversiteitHelpdesk
Stel je vraag

De BiodiversiteitHelpdesk is dé plek waar iedereen een wetenschappelijk onderbouwd antwoord kan krijgen op vragen over biodiversiteit. Ga naar de BiodiversiteitHelpdesk en stel je vraag!

BiodiversiteitHelpdesk

Nieuws
over biodiversiteit

De laatste actualiteiten over biodiversiteit, maar dan met nét wat meer diepgang.

Michiel Hooykaas
27 juni 2022

De dag van de promotie: Michiel Hooykaas

Op 30 juni 2022 om 10.00 uur verdedigt Michiel Hooykaas geheel in stijl zijn promotieonderzoek aan de Universiteit Leiden. Onder zijn pak pronkt een blouse met vogels: een hint naar zijn onderzoeksgebied en het begrip dat hij zelf bedacht: species literacy…

Kennisontwikkeling
binnen Naturalis

Met zo’n 120 wetenschappers werken we bij Naturalis dagelijks aan onderzoek naar én behoud van biodiversiteit. Deze kennis schakelen we in voor natuurbescherming en het bouwen van een duurzame toekomst.

Wetenschap