Biodiversiteitsdag
22 mei

In en rond het museum zijn er op 22 mei diverse activiteiten. Doe bijvoorbeeld voor onze deur mee aan een 'bioblitz'. Daarbij ga je buiten aan de slag met de vraag: wat leeft er op 100 vierkante meter? Ontdek samen hoeveel soorten er te vinden zijn. Wie weet wat we allemaal tegenkomen, misschien wel een nieuwe soort!

Toren van al het leven

Zonder bloemen geen bijen, zonder plankton geen vis, en zonder bomen geen apen. Al het leven is afhankelijk van ander leven. Biodiversiteit heet dat. Maar als er te veel soorten verdwijnen, staat het evenwicht op het spel… Houd jij de Toren van al het

Spotlight op onze experts

Tijdens de Spotlights van Naturalis delen onze experts de nieuwste kennis, ze nemen echte collectiestukken mee en praten vol passie over hun werk in het museum.

Groen
moet je doen

Ga aan de slag met natuurtips en help de biodiversiteit in je omgeving. Met deze vijf tips help je de natuur in je tuin, wijk, bij je buurtclub, vereniging of moestuin en motiveer je omgeving.

Natuurtips: zo doe je groen

Bekijk het tipblad online of print het tipblad uit en vouw hem dubbel. Zo heb je altijd je natuurtips bij de hand.

Tipblad met natuurtips

Op onderzoek in eigen tuin

Ontdek
de natuur in je buurt

Naturalis daagt je uit om op Wereldbiodiversiteitsdag de voor jou onbekende wilde planten en dieren in jouw buurt te ontdekken.

ObsIdentify

Leer de natuur in je eigen omgeving kennen! Je loopt elke dag wel door je tuin, straat of wijk, maar weet je wel echt wie en wat er voor je deur leeft? Je staat versteld van de hoeveelheid kleine insecten, algen, mossen, planten en beestjes. Maak foto’s van de soorten in je omgeving die je nog niet kent en geef ze door via de gratis ObsIdentify app. De app herkent een grote diversiteit aan flora en fauna op basis van foto’s, brengt ze op naam en geeft feitjes over deze soorten. In de app is de challenge ‘Ontdek de natuur in je buurt’ actief op 22 mei.  Download de app, meld je aan met een Waarneming.nl account en doe op 22 mei mee aan de challenge 'Ontdek de natuur in je buurt'.

Download ObsIdentify en ontdek de natuur

Ontdekken met je telefoon
Bloeiperkje langs de weg

Biodiversiteit & wij
museumtour

We leven in het tijdperk van de mens. Onze populatie is ontploft. Jij en 8 miljard medemensen vragen veel van de aarde en het leven daarop. In de nieuwe museumtour ontdek je hoe kwetsbaar biodiversiteit is en ook hoe veerkrachtig. De interactieve tour is vanaf 22 mei te vinden in de Naturalis museumapp genaamd 'Biodiversiteit & wij'.

Download de Naturalis museumapp

Schildpad in plastic soep

Kies
voor biodiversiteit

"De klimaatcrisis en de biodiversiteitscrisis gaan hand in hand. Laten we met de natuur niet dezelfde fouten maken als met de opwarming van de aarde", betoogt ecoloog Koos Biesmeijer. Lees het gehele opiniestuk van Biesmeijer over biodiversiteit en de crisis waar we midden in zitten.

Opiniestuk Kies voor Biodiversiteit

De toren van al het leven

Maak jij grijs
ook groener?

Kijk op maakgrijsgroener.nl om te zien wat jij kunt doen.

Biodiversiteit hebben we allemaal nodig. Om te eten, te ademen, te genieten. Om te kunnen leven. Daarom zetten wij ons samen met meer dan 100 Nederlandse organisaties (natuurorganisaties, boeren, kennisinstellingen, banken, bedrijven) in en werken we met elkaar aan biodiversiteitsherstel. De publiekscampagne Maak grijs groener legt aan heel Nederland uit wat biodiversiteit is, waarom het zo belangrijk is. En... wat je zelf kunt doen om ook bij te dragen.

Maak grijs groener

In actie
voor de bij

In Nederland komen bijna 360 bijensoorten voor. Ruim de helft daarvan is bedreigd. Help de bij het hele jaar rond met onze bijvriendelijke tips.

Bekijk onze bijvriendelijke tips

Wil je de bijen in je tuin het hele jaar rond van voedsel voorzien? Maak dan een bloeiboog. Een bloeiboog is een samenstelling van diverse wilde planten met verschillende bloeiperiodes door het jaar heen, om de verschillende bijensoorten van voedsel te voorzien. De Bloeibogen-app geeft je gericht plantadvies.

Maak een bloeiboog

Nationale bijentelling
Bij en plant

Duidelijk
in beeld

Voor een snelle opheldering, luister en verwonder.
Onze onderzoekers delen graag hun kijk op de biodiversiteit met jou. Ervaar hun verhalen en dompel je onder in hun kennis.

Al het leven is afhankelijk van ander leven: leven houdt elkaar in leven

Bekijk hoe dat werkt
Zonder bijen geen fruit
Zonder plankton geen vis
Zonder bomen geen apen

De toren van al het leven.
Kwallen in de oceaan

Feitjes
over alles wat leeft

Op zoek naar antwoorden op al je hoezo- en waarom-vragen over biodiversiteit? Dan zit je hier goed. Biodiversiteit uitgelegd in cijfers, feiten en onderzoek.

Nieuws
over biodiversiteit

De laatste actualiteiten over biodiversiteit, maar dan met nét wat meer diepgang.

Toren van al het leven
22 mei 2022

Kies voor biodiversiteit

De klimaatcrisis en de biodiversiteitscrisis gaan hand in hand. Laten we met de natuur niet dezelfde fouten maken als met de opwarming van de aarde, betoogt ecoloog Koos Biesmeijer.

Kennisontwikkeling
binnen Naturalis

Met zo’n 120 wetenschappers werken we bij Naturalis dagelijks aan onderzoek naar én behoud van biodiversiteit. Deze kennis schakelen we in voor natuurbescherming en het bouwen van een duurzame toekomst.

Wetenschap