TOP insecten met Albert Heijn

13 maart 2019
TOP insecten

Vanaf 18 maart t/m 14 april 2019 zetten Naturalis Biodiversity Center en Albert Heijn samen insecten in de schijnwerpers. In de nieuwe spaarcampagne spelen insecten de hoofdrol en kunnen kinderen alles leren over het belang van veertig meer én minder bekende insecten. Freek Vonk is het boegbeeld van de actie. Met de AH Insecten app komen alle insecten tot leven. Naturalis weet als kennisinstituut al veel langer dat het slecht gaat met de biodiversiteit en de insecten in Nederland, en vindt het belangrijk dat iedereen die daar iets aan kan doen dat ook weet. Albert Heijn weet als geen ander hoe belangrijk insecten zijn voor producten in de supermarkt - want zonder insecten geen appels, peren, koffie, chocola en meer - en komt daarvoor graag in actie.

Insecten app

Voor de spaaractie is een speciale Insecten app ontwikkeld. In deze app kunnen kinderen zelf op onderzoek uit, insecten in 3D zien en te gekke foto's met insectenfilter maken. De AH Insecten app vind je in de App Store of Google Play.

Sparen

Tijdens de spaaractie (18 maart t/m 14 april) sparen kinderen insectenplaatjes en -tattoos bij Albert Heijn. Voor elke 10 euro aan boodschappen ontvangen kinderen een setje van twee insectenplaatjes en een insectenplaktattoo. Het verzamelalbum kost is verkrijgbaar in iedere AH-winkel. dr. Freek Vonk neemt ze in het spaaralbum mee op insectensafari door eigen land. Op deze manier ontdekken kinderen spelenderwijs hoe alles samenhangt in de natuur, hoe uitzonderlijk insecten zijn en wat het belang is van deze beestjes. Naturalis is de kennisexpert bij deze actie en heeft alle inhoudelijk informatie aangeleverd.

Nationale Bijentelling

Ook de bijen in ons land hebben het zwaar. Daarom is onderzoek nodig en roepen Naturalis en Albert Heijn iedereen op om mee te tellen tijdens de Nationale Bijentelling in het weekend van 13 en 14 april. Hoe meer we over bijen en hommels weten, hoe beter we ze kunnen helpen. En dat is nodig, want de 360 soorten bijen en hommels die in Nederland leven zijn namelijk kwetsbaar en hebben het zwaar. De helft van alle soorten is bedreigd. Daarom is het voor de natuur en landbouw inmiddels belangrijk om meer rekening met ze te houden.

Word wijzer
op de Natuurwijzer

Op de Natuurwijzer van Naturalis lezen kinderen meer over alle veertig insecten die op de spaarkaartjes staan. Van schrijvertje tot aan het het spuugbeestje. Kinderen worden uitgedaagd om zelf na te denken en extra informatie op te zoeken.
Natuurwijzer