Actie Extinction Rebellion

23 november 2022
Zaal De IJstijd door Koen Mol

Op woensdag 23 november hebben drie naakte klimaatactivisten zich omstreeks 15.00 uur naast het grote skelet van de wolharige mammoet in zaal De ijstijd opgesteld en een filmopname gemaakt om aandacht te vragen voor de klimaat- en ecologische crisis. De politie is ingeschakeld en de personen is vriendelijk verzocht om Naturalis te verlaten. Hier hebben de activisten geen gehoor aan gegeven, ze zijn daarom aangehouden wegens huisvredebreuk.

Het skelet van de mammoet is vast onderdeel van de presentatie in het museum. De staat van het fossiel wordt door onze collectiebeheerders onderzocht. Vooralsnog lijkt er geen schade aangericht te zijn. Zaal De ijstijd is daarvoor tijdelijk gesloten geweest.

Meer weten over ons onderzoek en het belang van biodiversiteit?

Biodiversiteit
onder druk

Wij begrijpen de zorg van de klimaatactivisten. De biodiversiteit staat onder hoge druk, onder meer door klimaatverandering. Naturalis werkt dag in dag uit, met ons onderzoek, collectiewerk en outreach, om die biodiversiteit te beschermen. De natuur zit te springen om meer aandacht en meer actie. Dat we de gedachte achter de actie begrijpen, wil niet zeggen dat we er ook gelukkig mee zijn.

Naturalis is een plek waar we kennis uitwisselen en in gesprek gaan met iedereen die vragen heeft over biodiversiteit. We werken met iedereen van wetenschappers, overheden, bedrijven tot maatschappelijke organisaties samen aan het stoppen van verder biodiversiteitsverlies. Die samenwerkingen zijn nu belangrijker dan ooit. Ook met klimaatactivisten gaan wij graag in gesprek.

Wij houden het nu bij dit statement.