Vliegen, kruipen,
springen en zwemmen

Al het leven is afhankelijk van ander leven. Leven houdt elkaar in leven.

Bekijk hoe dat werkt

De toren
in actie

Tijdens de Internationale Dag van de Biodiversiteit gingen we met minister Carola Schouten (van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) en de toren van ál het leven naar het schoolplein. De boodschap: ál het leven telt en kan niet zonder ander leven. En dat geldt ook voor ons.

De toren in actie

Zonder bijen,
geen fruit

Al het leven is afhankelijk van ander leven. Leven houdt elkaar in leven. En dat geldt ook voor ons voedsel. Want zonder bijen, geen fruit. Daar weet onze toponderzoeker Koos Biesmeijer alles over.

Zonder plankton,
geen vis

Al het leven is afhankelijk van ander leven. Leven houdt elkaar in leven. En dat geldt ook voor het leven in de zee. Want zonder plankton, geen vis. Daar weet onze toponderzoeker Katja Peijnenburg alles over.

Zonder bomen,
geen apen

Al het leven is afhankelijk van ander leven. Leven houdt elkaar in leven. En dat geldt ook voor het leven in het oerwoud. Want zonder bomen, geen apen. Daar weet onze toponderzoeker Hans ter Steege alles over.

Wat
zou jij doen?

Een van de eerste warme dagen in het voorjaar, de ramen kunnen open. Een flinke hommel vliegt brommend je huis in. Misschien een koningin op zoek naar een plek voor haar nest? Wat doe jij? Een welgemikte mep met een opgerold tijdschrift om het hinderlijke gezoem te stoppen? Of pak je een glas en een papiertje om het dier voorzichtig te vangen en buiten vrij te laten?

Medewerkers van Naturalis kiezen voor het tweede. En zij zullen eerst bepalen van welke soort deze hommel precies is, en of het inderdaad een koningin is of niet. Zij noteren op welke plek de hommel vloog, in wat voor omgeving en onder welke omstandigheden. De ruim 120 wetenschappers van Naturalis Biodiversity Center werken in een traditie van bijna 200 jaar verzamelen van informatie over de natuur van over de hele wereld. Zij doen onderzoek naar biodiversiteit: naar de enorme variatie aan dieren- en plantensoorten en naar de samenhang tussen alles dat leeft. De resultaten van bijna twee eeuwen biodiversiteitsonderzoek vormen samen een schat aan kennis over de natuur; het is als het ware een tijdmachine waarmee we in het verleden, heden én toekomst van biodiversiteit kunnen kijken.

En dat is essentieel. Want biodiversiteit staat wereldwijd zwaar onder druk door de manier waarop de mens omgaat met de natuur. Naar schatting 1 miljoen soorten staan op het punt te verdwijnen; zoveel, dat ecosystemen verder zullen instorten en het voortbestaan van de mens - ook een diersoort - op het spel staat.

Naturalis draagt op allerlei manieren bij aan oplossingen voor de biodiversiteitscrisis, steeds op basis van diepgaande kennis van soorten en hun samenhang. In Nederland doen wij bijvoorbeeld actief mee aan nationale initiatieven als het Deltaplan Biodiversiteitsherstel en de Groene Cirkels, zodat we samen met burgers, bedrijven, boeren en de overheid anders kunnen omgaan met de natuur. Onze mariene wetenschappers onderzoeken welke invloed veranderingen hebben op het leven onder water. Wij nemen het voortouw in het digitaliseren en toegankelijk maken van de informatie uit natuurhistorische collecties en de bundeling daarvan op Europese schaal, zodat de wetenschap nog nauwkeuriger kan bepalen welke scenario’s er zijn voor de toekomst van de natuur op aarde. Wij ontwikkelen systemen voor automatische soortenherkenning, zodat we met camera’s kunnen meten welke diersoorten waar nog wel voorkomen en waar niet. En dit is nog maar een kleine greep uit onze inspanningen.

En die hommelkoningin? Die brengt straks een heel volkje nuttige dieren voort: zij zorgen voor de bestuiving van de gewassen die ons voedsel vormen. Geef haar maar de ruimte.