Ronald Sluys

Ik wil bijdragen aan onze kennis over de wereldwijde taxische biodiversiteit en evolutie van zoetwater-, mariene en terrestrische platwormen (Platyhelminthes, Tricladida).

Sleutelwoorden

biogeografie, biodiversiteit, platyhelminthes, systematiek, taxonomie, tricladida

Ronald Sluys

Onderzoeksmedewerker
Taxonomy & systematics

ronald.sluys@naturalis.nl
+31 (0)71 7519263

Onderzoek
interesse

In het algemeen wens ik bij te dragen aan onze kennis over de wereldwijde biodiversiteit en evolutie van zoetwater-, mariene en terrestrische platwormen (Platyhelminthes, Tricladida).

De geografische schaal van mijn onderzoek is over het algemeen mondiaal of betreft in ieder geval grote delen van de wereld. Beoordelingen van mondiale hotspots op het gebied van biodiversiteit zijn vertekend doordat de minder charismatische ongewervelde dieren, zoals platwormen, over het algemeen worden verwaarloosd, hoewel ongewervelde dieren de belangrijkste deel van de biodiversiteit vormen.

Hoewel dit op zich al interessant is, kunnen deze dieren ook goede modelorganismen zijn om terrestrialisatie (het aan land gaan) tijdens de evolutie te bestuderen. De terrestrialisatie van dierlijk leven van voorouders in zee of zoetwater is een belangrijke overgang in de geschiedenis van het leven. Planaire platwormen (Platyhelminthes, Tricladida) vormen een ideale groep modelorganismen om deze kolonisatie van het land te bestuderen, omdat ze vertegenwoordigers in zowel zoetwater als de zee hebben, en soorten die op het land voorkomen.

De methodologie betreft een integratieve benadering van taxonomie, systematiek en fylogenetica, waarbij morfologie/anatomie meestal gecombineerd wordt met moleculaire karakters.

Add short description

Carrière

Begonnen als prille vogelaar op zevenjarige leeftijd, terwijl ik in mijn bootje roeide tussen de moerassen en weilanden ten noorden van Amsterdam, ben ik uiteindelijk afgestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam met als hoofdvak ornithologie. Aan het einde van mijn master kwam ik echter ook de groep triclad platwormen tegen, waarnaar ik mijn wetenschappelijke en professionele aandacht verlegde. Hoewel ik nooit zal stoppen met het kijken naar vogels, drong het tot me door dat ongewervelde dieren eigenlijk het grootste deel van de biodiversiteit uitmaken en dat er nog veel te ontdekken valt over hun taxische diversiteit. En daarom nam ik triclad platwormen aan als modelorganismen om de evolutie, fylogenie en biogeografie van een geselecteerde groep ongewervelde dieren te bestuderen.

• MSc, Universiteit van Amsterdam: 23-IX-1981
  • PhD, Universiteit van Amsterdam: 30-IX-1989
  • Tot 1 januari 2012: Universitair docent en onderzoeker bij het Instituut voor Biodiversiteit en Ecosysteem Dynamica en het Zoölogisch Museum van de Universiteit van Amsterdam.
  • Van 1 januari 2012 - 2 augustus 2016: universitair docent en onderzoeker bij Naturalis Biodiversity Center, Leiden
  • Van 2 augustus 2016 - heden: Emeritus Senior Onderzoeker & Onderzoeksmedewerker bij Naturalis Biodiversity Center, Leiden

Samenwerking
en collecties

Samenwerking

Belangrijke onderzoeksgroepen die al met NBC samenwerken bij de studie van triclad platwormen zijn: Max Planck Institute of Molecular Cell Biology and Genetics (Dresden, Duitsland); Departament de Genètica, Facultat de Biologia en Institut de Recerca de la Biodiversitat, Universitat de Barcelona (Barcelona, ​​Spanje); Museum of Comparative Zoology & Department of Organismic and Evolutionary Biology, Harvard University (Cambridge, VS); Universiteit van Sassari (Sardinië, Italië).

Collecties

Platyhelminthes, Tricladida.

In de
media

Movie clip link to lecture Ronald Sluys

Add short description

Publicaties

2018

Journals SCI, peer-reviewed

Leria L., Sluys R., Riutort M. 2018. Diversification and biogeographic history of the Western Palearctic freshwater flatworm genus Schmidtea (Tricladida: Dugesiidae), with a redescription of Schmidtea nova. Journal of Zoological Systematics and Evolutionary Research 56: 335-351.

Yang H.-M., Sluys R., Kawakatsu M., Min G.-S. 2018. New molecular sequences for two genera of marine planarians facilitate determination of their position in the phylogenetic tree, with new records for two species (Platyhelminthes, Tricladida, Maricola). ZooKeys 781: 1-17.

Sluys R., Vila-Farré M., Rink J., Rasko J.E.J. 2018. An intriguing, new planarian species from Tasmania, with a discussion on protandry in triclad flatworms (Platyhelminthes, Tricladida). Acta Zoologica 99: 404-414.

Hoofdstukken in boeken

Sluys R., Riutort M. 2018. Planarian diversity and phylogeny. Methods in Molecular Biology 1774: 1-56: Humana Press, Springer Science+Business Media,

Winsor L., Sluys R. 2018. Basic histological techniques for planarians. Methods in Molecular Biology 1774: 285-351: Humana Press, Springer Science+Business Media,

2017

Journals SCI, peer-reviewed

Sluys R., Neumann M., Lima R.F. de, Drewes R.C. 2017. Land flatworms (Platyhelminthes, Geoplanidae) of Sao Tome: a first account on their diversity, with the description of five new species. Zootaxa 4221: 291-322.

Mateos E., Sluys R.,Riutort M., Alvarez-Presas M 2017. Species richness in the genus Microplana (Platyhelminthes, Tricladida, Microplaninae) in Europe: as yet no asymptote in sight. Invertebrate Systematics 31: 269-301.

Stocchino G.A., Sluys R., Kawakatsu M., Sarbu S.M., Manconi, R. 2017. A new species of freshwater flatworm (Platyhelminthes, Tricladida, Dendrocoelidae) inhabiting a chemoautotrophic groundwater ecosystem in Romania. European Journal of Taxonomy 342: 1-21.
Go to website (DOI)

Stocchino G.A., Sluys R., Montanari A., Manconi R. 2017. A new species of stygobiont freshwater planarian (Platyhelminthes, Tricladida) from a chemoautotrophic ecosystem: the Frasassi karts in Italy. Zootaxa 4323: 547-560.

Stocchinio G. A., Sluys R., Riutort M., Sola E., Manconi R. 2017. Freshwater planarian diversity (Platyhelminthes: Tricladida: Dugesiidae) in Madagascar: new species, cryptic species, with a redefinition of character states. Zoological Journal of the Linnean Society 181: 727-756.

Journals non-SCI, peer-reviewed

Sluys R. 2017. Invasion der Plattwuermer. Spektrum der Wissenschaft 5.17: 32-38.

Sluys R. 2017. La invasion de las planarias. Investigacion y Ciencia Mayo 2017: 77-86.

Sluys R., Stocchino G.A. 2017. Bipolarity in planarians is not induced by space travel. 4: 153-155.

2016

Journals SCI, peer-reviewed

Mazza G., Menchetti M., Sluys R., Sola E., Riutort M., Tricarico E., Justine J-L., Cavigioli L., Mori E. 2016. First report of the land planarian Diversibipalium multilineatum (Makino & Shirasawa, 1983) (Platyhelminthes, Tricladida, Continenticola) in Europe. Zootaxa 4067: 577-580.
Go to website (DOI)

Sluys R., Mateos E., Riutort M., Alvarez-Presas M. 2016. Towards a comprehensive, integrative analysis of the diversity of European microplaninid land flatworms (Platyhelminthes, Tricladida, Microplaninae), with the description of two peculiar new species. Systematics and Biodiversity 14: 9-31.
Go to website (DOI)

Sluys R. 2016. Invasion of the flatworms. American Scientist 104: 288-295.

Harrath A.H., Mansour L., Lagnika M., Sluys R., Boutin C., Alwasel S., Poch A., Riutort M. 2016. A molecular analysis of the phylogenetic position of the suborder Cavernicola within the Tricladida (Platyhelminthes), with the description of a new species of stygobiont flatworm from Benin. Zoological Journal of the Linnean Society 178: 482–491.
Go to website (DOI)

Jones H.D., Sluys R. 2016. A new terrestrial planarian species of the genus Marionfyfea (Platyhelminthes: Tricladida) found in Europe. Journal of Natural History 50: 2673-2690.

2015

Journals SCI, peer-reviewed

Sluys R., Vila-Farre M., Alvarez-Presas M., Riutort M., Kawakatsu M., Tulp A.S. 2015. The diet and distribution of Pentacoelum kazukolinda (Kawakatsu & Mitchell, 1984), a maricolan planarian with a freshwater ecology. Zoologica Scripta 44: 72-91.
Go to website (DOI)

Solà E., Sluys R., Sergev O., Blaustein L., Riutort M. 2015. The taxonomic status of Dugesia biblica from Israel and Turkey (Platyhelminthes, Tricladida, Dugesiidae). ZooKeys 506: 1-2.

2014

Journals SCI, peer-reviewed

Stocchino G.A., Sluys R., Manconi R. 2014. A new and aberrant species of Dugesia (Platyhelminthes, Tricladida, Dugesiidae) from Madagascar. ZooKeys 425: 71-88.

2013

Journals SCI, peer-reviewed

Sluys R. 2013. The unappreciated, fundamentally analytical nature of taxonomy and the implications for the inventory of biodiversity. Biodiversity and Conservation 22: 1095-1105.
Go to website (DOI)

Stocchino G.A., Sluys R., Deri P., Manconi R. 2013. Integrative taxonomy of a new species of planarian from the Lake Ohrid basin, including an analysis of biogeographical patterns in freshwater triclads from the Ohrid region (Platyhelminthes, Tricladida, Dugesiidae). ZooKeys 313: 25-43.
Go to website (DOI)

Sola E., Sluys R., Gritzalis K., Riutort M. 2013. Fluvial basin history in the northeastern Mediterranean region underlies dispersal and speciation patterns in the genus Dugesia (Platyhelminthes, Tricladida, Dugesiidae). Molecular Phylogenetics and Evolution 66: 877-888.
Go to website (DOI)

Harrath A.H., Sluys R., Aldahmash W., Al-Razaki A., Alwasel S. 2013. Reproductive strategies, karyology, parasites, and taxonomic status of Dugesia populations from Yemen (Platyhelminthes: Tricladida: Dugesiidae). Zoological Science 30: 502-508.
Go to website (DOI)

Sluys R., Solà E., Gritzalis K., Vila-Farré M., Mateos E., Riutort M. 2013. Integrative delineation of species of Mediterranean freshwater planarians (Platyhelminthes: Tricladida: Dugesiidae). Zoological Journal of the Linnean Society 169: 523-547.

2012

Journals SCI, peer-reviewed

Stocchino G.A., Sluys R., Manconi R. 2012. A new species of Dugesia (Platyhelminthes, Tricladida, Dugesiidae) from the Afromontane forest in South Africa, with an overview of freshwater planarians from the African continent. Zootaxa 3551: 43-58.

Alvarez-Presas M., Mateos E., Vila-Farre M., Sluys R., Riutort M. 2012. Evidence for the persistence of the land planarian species Microplana terrestris (Muller, 1774) (Platyhelminthes, Tricladida) in microrefugia during the Last Glacial Maximum in the northern section of the Iberian Peninsula. Molecular Phylogenetics and Evolution 64: 491-499.
Go to website (DOI)

Harrath A.H., Sluys R., Merzoug D., Yacoubi-Khebiza M., Alwasel S., Riutort M. 2012. Freshwater planarians (Platyhelminthes, Tricladida) from the Palearctic section of the African continent: new records, with the description of a new species. Zootaxa 3182: 1-15.

Sluys R. 2012. A new, sibling species of cave flatworm from Switzerland (Platyhelminthes, Tricladida, Dendrocoelidae). Revue Suisse de Zoologie 119: 181-188.

Harrath A.H., Sluys R., Ghlala A., Alwasel S. 2012. The first subterranean freshwater planarians from North Africa, with an analysis of adenodactyl structure in the genus Dendrocoelum (Platyhelminthes, Tricladida, Dendrocoelidae). Journal of Cave and Karst Studies 74: 48-57.
Go to website (DOI)

Grau J.H., Sluys R., Froehlich E.M., Carbayo F. 2012. Reflections on the genus Amaga Ogren and Kawakatsu 1990, and description of a new genus of land planarian (Platyhelminthes: Tricladida: Geoplanidae). Journal of Natural History 46: 1529-1546.

2011

Journals SCI, peer-reviewed

Vila-Farre M., Sluys R., Almagro I., Handberg-Thorsager M., Romero R. 2011. Freshwater planarians (Platyhelminthes, Tricladida) from the Iberian Peninsula and Greece: diversity and notes on ecology. Zootaxa 2779: 1-57.

Vila-Farre M., Sluys R., Mateos E., Jones H.D., Romero R. 2011. Land planarians (Platyhelminthes: Tricladida: Geoplanidae) from the Iberian Peninsula: new records and description of two new species, with a discussion on ecology. Journal of Natural History 45: 869-891.

2010

Journals SCI, peer-reviewed

Vila-Farre M., Sluys R., D'aniello S., Cebria F., Ferrer X., Romero R. 2010. Marine planarians (Platyhelminthes: Tricladida: Maricola) from the western Mediterranean Sea and the Cantabrian coast: new records, one new genus, and immunocytochemistry of the nervous system. Journal of the Marine Biological Association of the United Kingdom 90: 409-422.
Go to website (DOI)

Sluys R., Kawakatsu M., Yamamoto K. 2010. Exotic freshwater planarians currently known from Japan. Belgian Journal of Zoology 140: 103-U38.

2009

Journals SCI, peer-reviewed

Lazaro E.M., Sluys R., Pala M., Stocchino G.A., Baguna J., Riutort M. 2009. Molecular barcoding and phylogeography of sexual and asexual freshwater planarians of the genus Dugesia in the Western Mediterranean (Platyhelminthes, Tricladida, Dugesiidae). Molecular Phylogenetics and Evolution 52: 835-845.
Go to website (DOI)

Harrath A.H., Sluys R., Zghal F., Tekaya S. 2009. First report of adelphophagy in flatworms during the embryonic development of the planarian Schmidtea mediterranea (Benazzi, Baguna, Ballester, Puccinelli & Del Papa, 1975) (Platyhelminthes, Tricladida). Invertebrate Reproduction and Development 53: 117-124.

Stocchino G.A., Manconi R., Corso G., Sluys R., Casu S., Pala M. 2009. African planarians: Morphology and karyology of Dugesia maghrebiana sp. n. (Platyhelminthes, Tricladida) from Tunisia. Italian Journal of Zoology 76: 83-91.
Go to website (DOI)

Sluys R., Kawakatsu M., Riutort M., Baguna J. 2009. A new higher classification of planarian flatworms (Platyhelminthes, Tricladida). Journal of Natural History 43: 1763-1777.

Journals non-SCI, peer-reviewed

Sluys R., Smolders I., Kawakatsu M., Pietsch T.W., Kuranishi R.B. 2009. Freshwater planarians (Platyhelminthes: Tricladida: Planariidae) from the Kuril Islands and Kamchatka. Species Diversity 14: 307-322.

2008

Journals SCI, peer-reviewed

Vila-Farre M., Mateos E., Sluys R., Romero R. 2008. Terrestrial planarians (Platyhelminthes, Tricladida, Terricola) from the Iberian Peninsula: new records and description of three new species. Zootaxa 1739: 1-20.

Aliabadian M., Sluys R., Roselaar C.S., Nijman V. 2008. Species diversity and endemism: testing the mid-domain effect on species richness patterns of songbirds in the Palearctic Region. Contributions to Zoology 77: 99-108.

Schockaert E.R., Hooge M., Sluys R., Schilling S., Tyler S., Artois T. 2008. Global diversity of free living flatworms (Platyhelminthes, "Turbellaria") in freshwater. Hydrobiologia 595: 41-48.

Journals non-SCI, peer-reviewed

Vila-Farré M., Romero R., Sluys R., Fernàndez J. 2008. Ecology, karyology, and anatomy of the planarian Pentacoelum hispaniense Sluys, 1989 (Platyhelminthes, Tricladida). Graellsia 64: 45-54.

2007

Journals SCI, peer-reviewed

Sluys R. 2007. Annotations on freshwater planarians (Platyhelminthes Tricladida Dugesiidae) from the Afrotropical region. Tropical Zoology 20: 229-257.

Sluys R., Grant L.J., Blair D. 2007. Freshwater planarians from artesian springs in Queensland, Australia (Platyhelminthes, Tricladida, Paludicola). Contributions to Zoology 76: 9-19.

Roselaar C.S., Sluys R., Aliabadian M., Mekenkamp P.G.M. 2007. Geographic patterns in the distribution of Palearctic songbirds. Journal of Ornithology 148: 271-280.
Go to website (DOI)

Aliabadian M., Roselaar C.S., Sluys R., Nijman V. 2007. Low predictive power of mid-domain effect to explain geographic species richness patterns in Palearctic songbirds. Contributions to Zoology 76: 197-204.

Faubel A., Sluys R., Reid D.G. 2007. A new genus and species of polyclad flatworm found in the mantle cavities of gastropod molluscs in the high-intertidal zone of the Pacific coast of central America. Journal of the Marine Biological Association of the United Kingdom 87: 429-434.

2006

Journals SCI, peer-reviewed

Sluys R., Kawakatsu M. 2006. Towards a phylogenetic classification of dendrocoelid freshwater planarians (Platyhelminthes): a morphological and eclectic approach. Journal of Zoological Systematics and Evolutionary Research 44: 274-284.
Go to website (DOI)

Grant L.J., Sluys R., Blair D. 2006. Biodiversity of Australian freshwater planarians (Platyhelminthes: Tricladida: Paludicola): new species and localities, and a review of paludicolan distribution in Australia. Systematics and Biodiversity 4: 435-471.
Go to website (DOI)

Slay M.E., Elliott W.R., Sluys R. 2006. Cavernicolous Missouri triclad (Platyhelminthes: Turbellaria) records. Southwestern Naturalist 51: 251-252.

Aliabadian M., Roselaar C.S., Nijman V., Sluys R., Vences M. 2006. The mid-domain effect on the pattern of geographic species richness in Palearctic songbirds. Journal of Ornithology 147: 80-80.

Journals non-SCI, peer-reviewed

Sluys R., Kawakatsu M., Bleeker J. 2006. The Kawakatsu Collection incorporated within the collections of the Zoological Museum Amsterdam. Berichte des Naturwissenschaftlichen-Medizinischen Verein Innsbruck Suppl. 16: 89.

Vila-Farré M., Mateos E., Sluys R., Romero R. 2006. Preliminary data on the status of triclad flatworms in Spain. Berichte des Naturwissenschaftlichen-Medizinischen Verein Innsbruck Suppl. 16: 96.

2005

Journals SCI, peer-reviewed

Agapow P.M., Sluys R. 2005. The reality of taxonomic change. Trends in Ecology & Evolution 20: 278-280.

Aliabadian M., Roselaar C.S., Nijman V., Sluys R., Vences M. 2005. Identifying contact zone hotspots of passerine birds in the Palaearctic region. Biology Letters 1: 21-23.
Go to website (DOI)

Sluys R., Faubel A., Rajagopal S., Velde G. van der 2005. A new and alien species of "oyster leech" (Platyhelminthes, Polycladida, Stylochidae) from the brackish North Sea Canal, The Netherlands. Helgoland Marine Research 59: 310-314.
Go to website (DOI)

Kawakatsu M., Sluys R., Ogren R.E. 2005. Seven new species of land planarian from Japan and China (Platyhelminthes, Tricladida, Bipaliidae), with a morphological review of all Japanese bipaliids and a biogeographic overview of Far Eastern species. Belgian Journal of Zoology 135: 53-77.

Sluys R., Kawakatsu M. 2005. Biodiversity of marine planarians revisited (Platyhelminthes, Tricladida, Maricola). Journal of Natural History 39: 445-467.
Go to website (DOI)

Sluys R., Kawakatsu M., Leon R.P. de 2005. Morphological stasis in an old and widespread group of species: Contribution to the taxonomy and biogeography of the genus Girardia (Platyhelminthes, Tricladida, Paludicola). Studies on Neotropical Fauna and Environment 40: 155-180.

Journals non-SCI, peer-reviewed

Sluys R., Kawakatsu M. 2005. A replacement name for Ichthyophaga Syromiatnikova, 1949 (Platyhelminthes: Prolecithophora), with a nomenclatural analysis of its avian senior homonym. Species Diversity 10: 63-68.

Wu S.-K., Kawakatsu M., Lue K.-Y., Lee J.-D., Tsai C.-L., Lin H.-H., Sluys R., Sasaki G.-Y. 2005. A preliminary study on land planarians of Taiwan. Endemic Species Research (Taiwain) 7: 23-40.

Chapters in books

Sluys R. 2005. Platwormen (Platyhelminthes). 114-120:

2004

Journals SCI, peer-reviewed

Sluys R., Martens K., Schram F.R. 2004. The PhyloCode: naming of biodiversity at a crossroads. Trends in Ecology & Evolution 19: 280-281.
Go to website (DOI)

Harrath A.H., Charni M., Sluys R., Zghal F., Tekaya S. 2004. Ecology and distribution of the freshwater planarian Schmidtea mediterranea in Tunisia. Italian Journal of Zoology 71: 233-236.

Charni M., Harrath A.H., Sluys R., Tekaya S., Zghal F. 2004. The freshwater planarian Dugesia sicula Lepori, 1948 (Platyhelminthes, Tricladida) in Tunisia: ecology, karyology, and morphology. Hydrobiologia 517: 161-170.

2002

Hoofdstukken in boeken

Sluys R. 2002. Heen en weer: bereisde platwormen. 35:

2001

Journals SCI, peer-reviewed

Kawakatsu M., Sluys R., Timoshkin O.A., Naumova T.V., Nishino M., Takai M. 2001. Redescription of Japanese Bdellocephala annandalei from Lake Biwa-ko with comparative redescription of the Far Eastern and Kamchatkan Bdellocephala species (Tricladida, Paludicola). Belgian Journal of Zoology 131: 205-211.

Ogren R.E., Sluys R. 2001. The genus Humbertium gen. nov., a new taxon of the land planarian family Bipaliidae (Tricladida, Terricola). Belgian Journal of Zoology 131: 201-204.

Sluys R., Kawakatsu M., Timoshkin O.A. 2001. Taxonomic redescription of Phagocata sibirica and comparison with Phagocata vivida (Tricladida, Paludicola). Belgian Journal of Zoology 131: 193-199.

Journals non-SCI, peer-reviewed

Sluys R., Kawakatsu M. 2001. Contribution to an inventory of the freshwater planarians of Australia and New Zealand (Platyhelminthes, Tricladida, Dugesiidae), with distribution maps of the species examined. Beaufortia 51: 163-198.

Hoofdstukken in boeken

Sluys R. 2001. Towards a phylogenetic classification and characterization of dugesiid genera (Platyhelminthes, Tricladida, Dugesiidae): A morphological perspective. 57-73:

2000

Journals non-SCI, peer-reviewed

Sluys R., Kawakatsu M. 2000. New, southermost record of Paucumara trigonocephala (Platyhelminthes, Tricladida, Maricola) from Queensland, with documentation of earlier records from Japan. Queensland Naturalist 38: 24-30.

1999

Journals SCI, peer-reviewed

Sangster G., Hazevoet C.J., Berg A.B. van den, Roselaar C.S.K., Sluys R. 1999. Dutch avifaunal list: Species concepts, taxonomic instability, and taxonomic changes in 1977-1998. Ardea 87: 139-166.

Tekaya S., Sluys R., Zghal F. 1999. Cocoon production, deposition, hatching, and embryonic development in the marine planarian Sabussowia dioica (Platyhelminthes, Tricladida, Maricola). Invertebrate Reproduction and Development 35: 215-223.

Sluys R. 1999. Global diversity of land planarians (Platyhelminthes, Tricladida, Terricola): a new indicator-taxon in biodiversity and conservation studies. Biodiversity and Conservation 8: 1663-1681.

Gibbons M.J., Sluys R. 1999. The taxonomic richness of South Africa's marine fauna: a crisis at hand. South African Journal of Science 95: 8-12.

1998

Journals SCI, peer-reviewed

Ogren R.E., Sluys R. 1998. Selected characters of the copulatory organs in the land planarian family Bipaliidae and their taxonomic significance (Tricladida: Terricola). Hydrobiologia 383: 77-82.

Sluys R., Timoshkin O.A., Kawakatsu M. 1998. A new species of giant planarian from Lake Baikal, with some remarks on character states in the Dendrocoelidae (Platyhelminthes, Tricladida, Paludicola). Hydrobiologia 383: 69-75.

Sluys R., Kawakatsu M., Winsor L. 1998. The genus Dugesia in Australia, with its phylogenetic analysis and historical biogeography (Platyhelminthes, Tricladida, Paludicola). Zoologica Scripta 27: 273-289.

Caceres-Martinez J., Vasquez-Yeomans R., Sluys R. 1998. The turbellarian Urastoma cyprinae from edible mussels Mytilus galloprovincialis and Mytilus californianus in Baja California, NW Mexico. Journal of Invertebrate Pathology 72: 214-219.

Sluys R. 1998. Land planarians (Platyhelminthes, Tricladida, Terricola) in biodiversity and conservation studies. Pedobiologia 42: 490-494.

1997

Journals SCI, peer-reviewed

Sluys R. 1997. An old problem in a new perspective: The enigmatic evolutionary relationships of some Australian freshwater planarians (Platyhelminthes, Tricladida, Paludicola). Canadian Journal of Zoology - Revue Canadienne de Zoologie 75: 459-471.

Sluys R., Hauser J., Wirth Q.J. 1997. Deviation from the Groundplan: A unique new species of freshwater planarian from South Brazil (Platyhelminthes, Tricladida, Paludicola). Journal of Zoology 241: 593-601.

Tekaya S., Sluys R., Zghal F. 1997. Sperm transfer and fertilization in the marine planarian Sabussowia dioica (Platyhelminthes, Tricladida, Maricola). International Journal of Invertebrate Reproduction and Development 32: 143-147.

1996

Journals SCI, peer-reviewed

Sluys R. 1996. Reconsiderations of the species status of some South American planarians (Platyhelminthes, Tricladida). Proceedings of the Biological Society of Washington 109: 229-235.

Sluys R. 1996. The notion of homology in current comparative biology. Journal of Zoological Systematics and Evolutionary Research 34: 145-152.

Journals non-SCI, peer-reviewed

Cáceres-Martinez J., Vásquez-Yeomans R., Sluys R. 1996. Urastoma cyprinae in natural and cultured Mussel (Mytilus galloprovincialis Lmk) populations in México. Bulletin of the European Association of Fish Pathologists 16: 200-202.

1995

Journals SCI, peer-reviewed

Sluys R. 1995. Platyhelminths as paleogeographic indicators. Hydrobiologia 305: 49-53.

Sluys R., Ribas M., Baguna J. 1995. Taxonomy, ecology, and karyology of a new species of Phagocata from Spain, with a discussion on the phylogenetic systematics of the genus Phagocata s.l. (Platyhelminthes, Tricladida, Paludicola). Canadian Journal of Zoology - Revue Canadienne de Zoologie 73: 557-568.

Journals non-SCI, peer-reviewed

Sluys R., Kawakatsu M. 1995. Taxon names of the Tricladida Maricola (Platyhelminthes): additions and emendations. Bulletin Zoölogisch Museum, Universiteit van Amsterdam 14: 153-160.

Sluys R., Joffe B., Cannon L.R.G. 1995. An alien flatworm in Australian waters. Memoirs of the Queensland Museum 38: 642.

Hoofdstukken in boeken

Sluys R., Schalk P.H., Schram F.R. 1995. Systematic Cirripedology in the 21st century: multimedia biodiversity information systems. 43-48:

1994

Journals SCI, peer-reviewed

Robledo J.A.F., Caceres-Martinez J., Sluys R., Figueras A. 1994. The parasitic turbellarian Urastoma cyprinae (Platyhelminthes, Urastomidae) from blue mussel Mytilus galloprovincialis in Spain - occurrence and pathology. Diseases of Aquatic Organisms 18: 203-210.

Sluys R. 1994. Explanations for biogeographic tracks across the Pacific Ocean - a challenge for paleogeography and historical biogeography. Progress in Physical Geography 18: 42-58.

1993

Journals SCI, peer-reviewed

Estep K., Sluys R., Syvertsen E.E. 1993. "Linnaeus" and beyond: workshop report on multimedia tools for the identification and database storage of biodiversity. Hydrobiologia 269: 519-525.

1992

Journals SCI, peer-reviewed

Sluys R. 1992. A synopsis of Antarctic Plagiostomids (Platyhelminthes, Prolecithophora), with the description of a new species and remarks on taxonomy, phylogeny, and biogeography. Polar Biology 12: 507-518.

Sluys R., Benazzi M. 1992. A new finding of a subterranean endrocoelid flatworm from Italy (Platyhelminthes, Tricladida, Paludicola). Stygologia 7: 213-217.

Journals non-SCI, peer-reviewed

Sluys R. 1992. Synopsis of the freshwater triclads of the Caribbean (Platyhelminthes, Tricladida, Paludicola). Studies on the Natural History of the Caribbean Region 71: 1-23.

1991

Journals SCI, peer-reviewed

Vries E.J. de, Sluys R. 1991. Phylogenetic relationships of the genus Dugesia (Platyhelminthes, Tricladida, Paludicola). Journal of Zoology 223: 103-116.

Sluys R. 1991. Species concepts, process analysis, and the hierarchy of nature. Experientia 47: 1162-1170.

Sluys R., Rohde K. 1991. A new species of freshwater triclad from Australia (Platyhelminthes, Tricladida, Paludicola). Zoological Journal of the Linnean Society 102: 153-162.

1990

Journals SCI, peer-reviewed

Rohde K., Watson N., Sluys R. 1990. Ultrastructure of the flame bulbs and protonephridial capillaries of Romankenkius sp. (Platyhelminthes, Tricladida, Dugesiidae). Journal of Submicroscopic Cytology and Pathology 22: 489-496.

Sluys R., Riutort M., Ribas M., Baguna J. 1990. On Pentacoelum hispaniensis, a marine triclad from Spanish fresh-water (Platyhelminthes, Tricladida, Maricola). Hydrobiologia 199: 101-106.

Sluys R. 1990. A monograph of the Dimarcusidae (Platyhelminthes, Seriata, Tricladida). Zoologica Scripta 19: 13-29.

Journals non-SCI, peer-reviewed

Sluys R., Ball I.R. 1990. The aquatic triclads (Platyhelminthes, Tricladida) of the Bismarck Archipelago. Steenstrupia 16: 13-20.

Sluys R. 1990. On Bdellasimilis barwicki (Platyhelminthes, Tricladida) and its phyletic position. Invertebrate Taxonomy 4: 149-158.

1989

Journals SCI, peer-reviewed

Sluys R., Ginkel W. van 1989. New records of Fecampia abyssicola (Platyhelminthes, Rhabdocoela, Fecampiidae). Cahiers de Biologie Marine 30: 235-241.

Sluys R. 1989. Phylogenetic relationships of the triclads (Platyhelminthes, Seriata, Tricladida). Bijdragen tot de Dierkunde 59: 3-25.

Sluys R. 1989. Rampant parallelism - an appraisal of the use of nonuniversal derived character states in phylogenetic reconstruction. Systematic Zoology 38: 350-370.

Sluys R. 1989. Sperm resorption in triclads (Platyhelminthes, Tricladida). International Journal of Invertebrate Reproduction and Development 15: 89-95.

Journals non-SCI, peer-reviewed

Sluys R., Cannon L.R.G. 1989. A new species of marine triclad from the West Pacific (Platyhelminthes, Tricladida, Maricola). Invertebrate Taxonomy 3: 149-153.

Bewerkte boeken

Sluys R. (eds.). 1989. A Monograph of the Marine Triclads. 480 p. A.A. Balkema, Brookfield, Rotterdam. ISBN 9789061918721.

1988

Journals SCI, peer-reviewed

Sluys R. 1988. On adaptation, the assessment of adaptations, and the value of adaptive arguments in phylogenetic reconstruction. Zeitschrift für Zoologische Systematik und Evolutionsforschung 26: 12-26.

Sluys R., Bush L.F. 1988. On Pentacoelum punctatum, an amphi-Atlantic marine triclad (Platyhelminthes, Tricladida, Maricola). Transactions of the American Microscopical Society 107: 162-170.

Sluys R., Vries E.J. de 1988. The aquatic triclads of the Crozet Islands (Platyhelminthes, Tricladida). Zoological Journal of the Linnean Society 94: 203-217.

Journals non-SCI, peer-reviewed

Sluys R. 1988. Structural and functional morphology within the genus Synsiphonium. Fortschritte der Zoologie 36: 413-417.

Sluys R., Ball I.R. 1988. A synopsis of the marine triclads of Australia and New Zealand (Platyhelminthes, Tricladida, Maricola). Invertebrate Taxonomy 2: 915-959.

1987

Journals SCI, peer-reviewed

Sluys R. 1987. The taxonomy of three species of the genus Procerodes (Platyhelminthes, Tricladida, Maricola). Journal of the Marine Biological Association of the United Kingdom 67: 373-384.

Edited books

Hovenkamp P., Gittenberger E., Hennipman E., Jong R. de, Roos M.C., Sluys R., Zandee M. (eds.). 1987. Systematics and Evolution: A Matter of Diversity. 341 p. Utrecht University, ISBN 9789090019673.

1986

Journals SCI, peer-reviewed

Sluys R. 1986. Taxonomic studies on marine triclads (Turbellaria, Tricladida, Maricola). Hydrobiologia 132: 257-262.

Journals non-SCI, peer-reviewed

Sluys R. 1986. First representative of the order Macrostomida in Australia (Platyhelminthes, Macrostomidae). Records of the South Australian Museum 19: 399-404.

1985

Journals non-SCI, peer-reviewed

Sluys R., Ball I.R. 1985. On Bothrioplana semperi from Australia, with a review of the species (Platyhelminthes, Proseriata, Bothrioplanidae). Beagle: Records of the museums and art galleries of the Northern Territory 2: 129-137.

Hoofdstukken in boeken

Sluys R. 1985. Various chapters (The Birds of the Western Palearctic, vol. IV). 182-183; 194-195; 206-207; 217-219; 228-229; 230; 242-243:

1984

Journals SCI, peer-reviewed

Sluys R., Jong H. de 1984. Chromosome morphological studies of Dugesia gonocephala s.l. (Platyhelminthes, Tricladida). Caryologia: International Journal of Cytology, Cytosystematics and Cytogenetics 37: 9-20.

Sluys R. 1984. The meaning and implications of genealogical tree diagrams. Zeitschrift für Zoologische Systematik und Evolutionsforschung 22: 1-8.

1983

Journals SCI, peer-reviewed

Sluys R. 1983. A new species of land planarian from Madeira (Platyhelminthes, Turbellaria, Tricladida). Journal of Zoology 201: 433-443.

Sluys R. 1983. Evidence for hybrid murre reconsidered. Auk 100: 236-237.

Sluys R. 1983. Geographical variation and distribution of the bearded tit Panurus-biarmicus (Linnaeus, 1758) (Aves). Bijdragen tot de Dierkunde 53: 13-32.

Sluys R. 1983. On a functional-morphological approach to phylogenetic reconstruction: a critique. Acta Biotheoretica 32: 29-41.

Sluys R. 1983. A new marine triclad ectoparasitic on Malaysian and Indonesian horseshoe crabs (Platyhelminthes, Turbellaria, Tricladida). Bijdragen tot de Dierkunde 53: 218-226.

Journals non-SCI, peer-reviewed

Sluys R., Ball I.R. 1983. On the status and identity of Procerodes warreni (Girard, 1850) (Turbellaria, Tricladida, Maricola). Mitteilungen aus dem Zoologischen Museum in Berlin 59: 3-10.

1982

Journals SCI, peer-reviewed

Sluys R., Berg M. van den 1982. On the specific status of the Cyprus pied wheatear Oenanthe-cypriaca. Ornis Scandinavica 13: 123-128.

Journals non-SCI, peer-reviewed

Sluys R. 1982. Bearded Tits Panurus biarmicus in The Netherlands and England: comments on the hybridization theory. Journal of Ornithology 123: 175-182.

Sluys R. 1982. Geographical variation of the Kittiwake Rissa tridactyla. Gerfaut: Revue Belge d'Ornithologie 72: 221-230.

1981

Journals non-SCI, peer-reviewed

Sluys R. 1981. Ostracods (Ostracoda, Crustacea) from two freshwater lakes near Maarssen, The Netherlands. Hydrobiological Bulletin: Netherlands Journal of Aquatic Ecology 15: 175-182.

1979

Journals non-SCI, peer-reviewed

Sluys R. 1979. Notes on the characters and synonymy of Physocypria kliei Schäfer, 1934 and Potamocypris unicaudata Schäfer, 1943 (Crustacea, Ostracoda). Bulletin Zoölogisch Museum, Universiteit van Amsterdam 6: 169-176.