Nieuwe zeediersoorten ontdekt in Zeeland door DNA-onderzoek van ARISE

12 maart 2024
Ruwe wratslak, waarschijnlijk een nieuwe soort

Het ARISE project nam een duik in het DNA van ruim 172 verschillende soorten zeedieren en ontdekte meerdere nieuwe soorten. De zeedieren zijn verzameld door Peter van Bragt, vrijwilliger bij Naturalis. Deze ontdekking is erg belangrijk voor het in kaart brengen van de Nederlandse biodiversiteit.

Het Persbericht als .PDF

Volg hier het nieuws over het museum en het dagelijkse werk en ontdekkingen van onze onderzoekers.

Een steekproef
van 545 zeedieren

Peter H. van Bragt, heeft 545 zeedieren verzameld uit de Oosterschelde, Grevelingenmeer en het Veerse Meer. Van deze kleine steekproef zijn er al meerdere nog voor de wetenschap onbekende soorten ontdekt. Het schepje bijvoorbeeld is een schelpdier dat sinds enkele jaren veel voorkomt in het Grevelingenmeer en in de Oosterschelde wordt aangetroffen. Nu blijkt dat er niet één maar twee soorten voorkomen. Het verschil in DNA is maar liefst 12%. Even ter vergelijking, het verschil in het DNA van mensen en mensapen is 9-10 %. Wanneer dieren genetisch meer dan 4-5% van elkaar verschillen wordt er gesproken van verschillende soorten.

Het schepje, foto Peter H. Bragt

Bijzonder hoge populatie
Paarse geleikorst

Een ander voorbeeld is de zakpijp; paarse geleikorst. Deze komt voor langs de volledige Nederlandse kust, maar ook over de gehele wereld. Wereldwijd zijn er vijf verschillende groepen bekend. Bij de Nederlandse populatie is nu aangetoond dat hier drie van de vijf groepen voorkomen, dat is enorm veel. Wereldwijd zijn er per regio namelijk vaak niet meer dan één of hooguit twee groepen aanwezig. De drie groepen blijken onderling 11-14% van elkaar te verschillen en zullen op termijn als aparte soorten beschreven worden.

Paarse geleikors foto Peter van Bragt

Nog meer
nieuwe soorten

Het houdt hier niet op! Een populatie van de ruwe wratslak blijkt tot een andere, tot nu toe onbekende soort zeenaaktslak te behoren. De genetische verschillen zijn namelijk 19%. Er zijn nog veel meer zeenaaktslakken en borstelwormen waar nieuwe genetische groepen en soorten boven water zijn gekomen. Bij een kleine steekproef van 545 zeedieren van 172 soorten zijn er al 8 potentiële nieuwe soorten ontdekt.

Zeeslak voormalig bekend als de Ruwe Wratslak, Peter van Bragt
Snotwormen, Foto Peter van Bragt

Het belang van
DNA-onderzoek

Waarom zijn deze nieuwe soorten nu pas ontdekt? Bij grotere dieren zoals vissen of vogels, kan je sneller zien wat voor soort het is met het blote oog. Bij kleinere dieren is dat haast onmogelijk. Dit komt doordat ze visueel gezien enorm veel op elkaar lijken. Een sportduiker die tijdens zijn duik schepjes aantreft in de Oosterschelde zal niet in staat zijn om hier verschillende soorten in te herkennen. Deze diergroepen zijn ook nog eens vaak verborgen of minder toegankelijk. Daarom is dit DNA-onderzoek zo belangrijk.

Nog veel werk
aan de winkel

Het ARISE-project is een onderzoek van Naturalis Biodiversity Center samen met het NWO, het Westerdijk Instituut en de Universiteiten van Amsterdam en Twente om de Nederlandse biodiversiteit in kaart te brengen. Vooral het DNA-onderzoek levert nu al spectaculaire resultaten op. Aan de hand hiervan worden nu dus ook nieuwe soorten ontdekt. Deze zijn nu nog niet wetenschappelijk beschreven, en hebben dus nog geen officiële naam. Er is dus nog veel werk aan de winkel. We mogen verwachten dat het DNA-onderzoek de komende jaren nog tientallen, zo niet honderden nieuwe soorten zal aantonen. Duik dieper en ontdek meer over deze verbazingwekkende zeedieren!

Mariene sample klaar voor DNA-onderzoek binnen Arise, foto: Kevin Beentjes
Janus G3 Robot voor DNA-extractie en -isolatie ARISE, foto Kevin Beentjes

Voor
de redactie

• Meer informatie over deze vondsten is te lezen op Nature Today.

• Beeldmateriaal in hoge resolutie is te vinden in deze persmap, gelieve de credits in de bestandsnaam te gebruiken.

• Meer informatie over het ARISE-project is te vinden op de Arise website.