Naturalis ontvangt 275.000 bezoekers in 4 maanden

23 december 2019
Foto: Koen Mol

31 augustus 2019 opende Naturalis Biodiversity Center de deuren voor publiek. In 4 maanden tijd ontving het museum een recordaantal van 275.000 bezoekers. Jong en oud kwam naar Leiden om de natuurhistorische topstukken, tegen het decor van een prachtig nieuw gebouw, met eigen ogen te bewonderen.

Volg hier het nieuws over het museum en het dagelijkse werk en nieuwe ontdekkingen van onze onderzoekers.

Bezocht
door jong en oud

In de afgelopen maanden zijn een recordaantal bezoekers richting Leiden gekomen om het nieuwe museum te bewonderen. Opvallend is dat naast de oorspronkelijke doelgroep van (groot)ouders en kinderen ook steeds meer volwassenen het museum zelfstandig bezoeken. De opzet van de tentoonstellingen en het prachtige gebouw zijn ook voor deze doelgroep aantrekkelijk.

Mensen enthousiast maken over de natuur

Het vernieuwde biodiversiteitsinstituut is dé plek voor iedereen, wetenschap en museumpubliek, die meer wil ontdekken over de natuur. Met alle collectie en wetenschappers bijeen, de modernste voorzieningen voor biodiversiteitsonderzoek én een prachtig nieuw museum is Naturalis Biodiversity Center klaar voor de toekomst.

Edwin van Huis, directeur van Naturalis: “Geweldig dat we zoveel mensen enthousiast weten te maken voor natuur! Biodiversiteit is een uiterst actueel thema. Dit museum behoort tot de absolute top in de wereld. Daarnaast doen we dagelijks wetenschappelijk onderzoek  naar oplossingen die kunnen bijdragen aan een biodiverse toekomst.”

“Wij zien ons gloednieuwe museum vooral als een kans om onze liefde voor de natuur over te dragen op jong en oud. Onze missie is geslaagd, als onze bezoekers naar huis gaan en denken: ‘wat is de natuur toch bijzonder, daar ga ik nog iets beter voor zorgen’!”

Een museum om te ontdekken en beleven

Vanuit een licht en open Atrium duiken bezoekers de van daglicht afgesloten zalen in. Daar waant men zich voor even in een andere wereld. Echte objecten, boeiende verhalen en fysieke ervaringen nemen het publiek mee in de rijke en diverse wereld van de natuur.

Recordaantal bezoekers in 4 maanden

Infographic

Naturalis was afgelopen jaren gesloten. 2015 was het laatste hele jaar dat het museum in de oude vorm geopend was. In dat jaar bezochten 345.000 mensen het museum, een recordaantal destijds. Vervolgens was 2016 een bijzonder jaar: het oude museum sloot de deuren en alleen de tentoonstelling T. rex in Town was te bezoeken met T.rex Trix als hoogtepunt. Deze tentoonstelling trok in 9 maanden tijd bijna 300.000 bezoekers. Nu in 4 maanden bezochten al 275.000 mensen het nieuwe Naturalis.

Publiekstrekker T. rex

Ook in het nieuwe Naturalis is Tyrannosaurus rex Trix een publiekstrekker van internationale allure. Naturalis is het enige museum buiten Noord-Amerika dat een bijna compleet T. rex skelet in bezit heeft. Deze skeletten zijn zeer zeldzaam, er zijn maar een tiental goede exemplaren bekend. T. rex Trix is daarvan mooist bewaard gebleven exemplaar.

Eindejaarsvideo link

Noot voor
de redactie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie via communicatie@naturalis.nl of 071 - 751 9548. Beeldmateriaal van zowel het gebouw als de tentoonstellingen zijn hier te vinden.