T. rex Naturalis terug in Leiden

21 augustus 2019
T. rex Trix van Naturalis

Ereplek in nieuwe museum voor 66 miljoen jaar oud skelet

- 1 november 2019 -

Op maandag 5 augustus om 9:30 uur arriveert het skelet van de Tyrannosaurus rex van Naturalis terug in Leiden. Na een reis door Europa is het pronkstuk van Naturalis op tijd ‘thuis’ om bij de opening van het nieuwe museum de eerste bezoekers te ontvangen. Naturalis is na een grootscheepse verbouwing vanaf 31 augustus weer open voor publiek.

Vanaf 5 augustus worden in 2 dagen het frame en alle onderdelen van het 66 miljoen jaar oude skelet zorgvuldig in elkaar gezet op de permanente ereplek in zaal Dinotijd. Daar speelt Trix, zoals Naturalis deze oude dame in 2016 doopte, de hoofdrol in het verhaal over dinosauriërs en de tijd waarin die leefden. Onderzoekers van Naturalis kwamen dankzij hun dinovondsten veel te weten over deze soorten en hun leefomgeving. Zaal Dinotijd neemt bezoekers mee naar die tijd en brengt de versteende skeletten bijna tot leven.

Zelf opgegraven

Het gigantische skelet van de bekendste vleesetende dinosauriër, Tyrannosaurus rex, werd in 2013 in Montana (VS) gevonden. Een team onder leiding van Naturalis-paleontoloog Anne Schulp groef het vervolgens botje voor botje op, in samenwerking met het Black Hills Institute in Hill City, South Dakota. Het skelet werd aansluitend geprepareerd, onderzocht en opgebouwd. Dankzij donaties en sponsorgelden lukte het Naturalis om de benodigde 5 miljoen euro bij elkaar te krijgen om het bijzondere fossiel naar Nederland te halen. Het skelet van wat uit onderzoek een vrouwtjes T. rex bleek te zijn, is in zeldzaam goede staat en zeer compleet. Trix werd de eerste T. rex die buiten Noord-Amerika in bezit is van een museum. Als enige ter wereld is bij deze T. rex de loodzware schedel op het skelet gemonteerd.

De Tour van Trix

Vanaf september 2016 was T. rex Trix voor het eerst te bewonderen in de tentoonstelling T. rex in Town. In het toenmalige entreegebouw van Naturalis in Leiden, het Pesthuis, werd zij in negen maanden bewonderd door 293.000 bezoekers. Wegens de bouw van het nieuwe museum besloot Naturalis het skelet tijdelijk te verhuren. In juni 2017 startte T. rex haar tour door Europa. Ze reisde via Salzburg en aansluitend Barcelona naar Parijs. Waar de grens van 1 miljoen bezoekers gepasseerd werd. Na Parijs was T. rex nog te bewonderen in Lissabon en tot eind juli in Glasgow. In totaal hebben nu 1,2 miljoen mensen de T. rex bezocht. Op 5 augustus komt ze dus thuis op haar laatste bestemming: het nieuwe Naturalis in Leiden.

Het nieuwe Naturalis: zien, doen en beleven

Zaal Dinotijd is slechts één van de vele indrukwekkende zalen van het nieuwe Naturalis waarin jong en oud straks de rijkdom van de natuur kan zien en beleven. Bezoekers ontdekken van alles over het ontstaan van de mens, over Nederland in de IJstijd en de oerkrachten van onze aarde. Ook maken ze onder andere kennis met de verrassende versiertrucs van planten en dieren. Open: vanaf 31 augustus. Tickets zijn vanaf nu verkrijgbaar op naturalis.nl.

Alles op gebied van biodiversiteit bijeen

Naast het museum herbergt het nieuwe gebouw de volledige collectie van 42 miljoen natuurhistorische objecten die in hoeveelheid en kwaliteit behoort tot de wereldtop. Hiervan zijn iets meer dan 3200 objecten te zien in het museum. Het overgrote deel vormt bron van onderzoek aan biodiversiteit. Een onderwerp dat steeds actueler is. Alle collectie bijeen, in directe nabijheid van de 200 onderzoekers en topvoorzieningen voor het doen van wetenschappelijk onderzoek maakt dat Naturalis op een zeer hoog niveau bijdragen kan leveren aan vraagstukken over onder andere de teruggang van biodiversiteit overal op aarde, de klimaatverandering, leefomgeving, voedselvoorziening of waterkwaliteit.

Persfoto's

Dit beeldmateriaal kan onder vermelding van Naturalis gebruikt worden. Bekijk en download onze persfoto's hier

_________________________________________________________________________________

Noot voor de redactie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Josien Schraverus (071-7519625 of communicatie@naturalis.nl).