Persdossier de T. rex van Naturalis

• Geslacht: vrouw
  • Gewicht levende volwassen T. rex: 5000 kilo
  • Vindplaats: Montana, Verenigde Staten
  • Opgraving: 30 augustus t/m 8 september 2013

Het skelet van de bekendste vleesetende dinosauriër, Tyrannosaurus rex, is opgegraven door Naturalis Biodiversity Center en maakt deel uit van haar vaste collectie. Na verschillende steden te hebben bezocht met “T. rex in Town”, met een totaal van 1.149.918 bezoekers, neemt Trix nu haar intrek tussen de andere dinosauriërs in de zaal De Dinotijd van het nieuwe Naturalis.

Het begon in 2013 met de droom van Naturalisdirecteur Edwin van Huis: een eigen Tyrannosaurus rex in het vernieuwde Naturalis. Dankzij giften van de BankGiro Loterij, vele andere sponsoren en de actie 'Tientje voor T. rex', wordt die droom in september 2016 droom werkelijkheid Het zeer complete en in uitstekende staat verkerende skelet van T. rex Trix komt naar Leiden. Na een tour door Europa te hebben gemaakt met heeft Trix nu haar vaste plek in het museum van Naturalis ingenomen.

Door de unieke houding van het skelet kunnen bezoekers niet alleen de dino recht in de bek kijken, maar is bij Trix als enige ter wereld de echte schedel op het echte skelet gemonteerd. Bovendien zijn alle botten uitermate goed geconserveerd en nauwelijks vervormd. De kwaliteit van dit fossiel is daarmee ongeëvenaard in de wereld.

Turbulent leven

Bij de opgraving troffen de paleontologen van Naturalis verschillende aandoeningen en beschadigingen in de botten aan. Het betekent dat de oude dame tijdens haar leven ziektes en verwondingen heeft doorstaan. Het rechter kuitbeen en een van de ribben laten vergroeiingen zien die wijzen op een botbreuk of een infectie.

Ook de kaken hebben het zwaar te verduren gehad. Ze had een infectie in de rechter bovenkaak en er zit een opening in de linker onderkaak. Die is mogelijk veroorzaakt door een mannelijke T. rex tijdens een paring of een gevecht. Andere aanwijzingen voor strijd met een soortgenoot zijn een herstelde bijtwond op de rechterbovenkaak en een aantal deels geheelde krassen op de linkerbovenkaak. Die laatste verwondingen heeft ze slechts weken voor haar dood opgelopen.

Het heiligbeen en de eerste rugwervel zijn ongelijk ontwikkeld, wat kan duiden op een aangeboren afwijking of letsel dat op heel jonge leeftijd is ontstaan. Verder zijn er aan de staartwervels meer afwijkingen aangetroffen. Al deze aanwijzingen leren ons meer over het dagelijks leven van dinosauriërs 67 miljoen jaar geleden.

Verdere informatie

Anne Schulp is paleontoloog bij Naturalis en hét aanspreekpunt voor vragen over onze T. rex. Wil je hem bereiken? Neem dan contact op met de afdeling communicatie (communicatie@naturalis.nl, 071-7519548).

Samen met onderzoekers uit binnen- en buitenland doet Naturalis onderzoek naar deze en andere fossiele dinosauriërs om diverse onderzoeksvragen te beantwoorden. Voor meer informatie over dit en ander onderzoek van Naturalis kun je terecht op naturalis.nl/wetenschap