NCB Naturalis

Bijen

Hier kom je alles te weten over bijen, onderzoek aan bijen, bijenlandschap en hoe jij kunt helpen!

Het gaat niet goed met de bij, en dat terwijl 80% van onze voedselgewassen afhankelijk is van bestuiving door bijen en andere insecten! Er zijn verbindingen met bloemen en nestgelegenheid (B&B) nodig: een bijenlandschap dus. Doe mee, helpen is niet moeilijk! Goed voor de bij en de biodiversiteit, én het ziet er mooi uit. Maar je helpt ook jezelf, want zonder bij geen aardbei of koffie meer: de supermarkt zou een stuk leuker zijn.

Bee friendly

Hommels gezocht

Het klinkt misschien raar, maar we zijn op zoek naar dode hommels. Bijenonderzoekster Lisette van Kolfschoten wil in kaart brengen welke hommelsoorten waar voorkomen. Help haar mee met verzamelen en neem de hommels mee op 3 augustus naar de Hortus Botanicus in Leiden. Lees meer.

Volg de vlogserie van Lisette, Bryan en Dimmy, bijen-onderzoekers bij Naturalis. Ze houden je op de hoogte van hoe het gaat met de wilde bijen in Nederland. Lees meer.

Bijen helpen

De laatste jaren is er veel sterfte onder honingbijen. Maar de wilde bijensoorten, zo’n 350 in totaal, hebben het minstens even moeilijk. Hoe komt dat? Lees meer.

Nederland Zoemt

Het project Nederland Zoemt komt in actie voor wilde bijen. Het doel: meer voedsel en nestgelegenheid voor onze zoemende vrienden! Lees meer

Onderzoekers van Naturalis

Samen werken we hard aan bijenlandschap. We willen natuurlijk weten of dat helpt. Koos Biesmeijer, wetenschappelijk directeur van Naturalis, doet onderzoek aan bijen. Bijenexpert Menno Reemer (EIS) meet de bijenstand bij jou in de buurt. Lees meer.

Bijen herkennen

In uw tuin vliegen al snel tientallen soorten bijen rond. Maar waaraan herken je een bij eigenlijk? Want ook wespen hebben vier vleugels en zes poten, en sommige zweefvliegen doen heel erg hun best om op bijen te lijken. En wist je dat ook hommels bijen zijn? Lees meer.

Bijenradar

Iedereen kan helpen met onderzoek aan bijen! Zie hier de resultaten van Bijenradar van 2016. Lees meer.