NCB Naturalis

Bijen

Hier kom je alles te weten over bijen, onderzoek aan bijen, bijenlandschap en hoe jij kunt helpen!

Het gaat niet goed met de bij, terwijl 75% van onze voedselgewassen afhankelijk is van bestuiving. Verbindingen met bloemen en nestgelegenheid (B&B) voor bijen, hommels en vlinders zijn nodig, een bijenlandschap dus. Doe mee, helpen is niet moeilijk! Goed voor de bij en de biodiversiteit, én het ziet er mooi uit.

Bee friendly

Bijen helpen

De laatste jaren is er veel sterfte onder honingbijen. Maar de wilde bijensoorten, zo’n 350 in totaal, hebben het minstens even moeilijk. Hoe komt dat? Lees meer.

Onderzoekers van Naturalis

Samen werken we hard aan bijenlandschap. We willen natuurlijk weten of dat helpt. Koos Biesmeijer, wetenschappelijk directeur van Naturalis, doet onderzoek aan bijen. Bijenexpert Menno Reemer (EIS) meet de bijenstand bij jou in de buurt. Lees meer.

Bijen herkennen

In uw tuin vliegen al snel tientallen soorten bijen rond. Maar waaraan herkent u een bij eigenlijk? Want ook wespen hebben vier vleugels en zes poten. En wist u dat ook hommels bijen zijn? Lees meer.

Bijenradar

Iedereen kan helpen met onderzoek aan bijen! Zie hier de resultaten van Bijenradar van 2016. Lees meer.