NCB Naturalis

Onderzoek

Met onze collectie en moderne faciliteiten verrichten onze onderzoekers hoogwaardig onderzoek naar biodiversiteit. Ze proberen het leven te begrijpen en zoeken naar maatschappelijke en economische toepassingen.

Begrijpen

Een belangrijk onderdeel van ons werk is de zogenoemde systematiek. Dit is de wetenschap van het bepalen van verwantschappen. Het beschrijven, indelen en benoemen van de organismen uit onze collecties is een voorwaarde voor solide wetenschappelijk onderzoek naar biodiversiteit.

We verzamelen nog altijd nieuwe organismen en we houden van bestaande populaties in de gaten hoe ze zich gedragen en ontwikkelen. Ons onderzoek spitst zich toe op drie thema’s:

• Evolutie van kenmerken
  • Interacties tussen soorten
  • Dynamische biodiversiteit

We reconstrueren en bestuderen de biodiversiteit van de aarde met als doel haar beter te begrijpen om zo betere keuzes te kunnen maken in het kader van behoud en het zoeken naar toepassingen. Dit doen we in multidisciplinaire teams die bestaan uit biologen, geologen, informatici en collectiebeheerders. Het stelt ons in staat om problemen vanuit verschillende invalshoeken te bekijken en op te lossen.

Toepassen

Ecosystemen leveren veel producten en diensten die onmisbaar zijn voor mensen. Bekend zijn concrete producten als groente en fruit, vlees & vis, hout, drinkwater en schone lucht. Maar het natuurlijk kapitaal is veel groter dan dat.

Het proces van ‘oorlogsvoering’ tussen sponzen leidt tot afweerstoffen die mogelijk gebruikt kunnen worden bij kankerbestrijding. Het DNA van een de oudste tomaat ter wereld vertelt ons hoe we onze huidige tomaten nog lekkerder, gezonder en robuuster kunnen maken. En zo zijn er nog vele voorbeelden.

Met onze kennis over het gedrag van soorten en de werking van ecosystemen en met behulp van de nieuwste technieken zoeken we continu naar nieuwe manieren om de kracht van de natuur te benutten.

Wil jij meer weten over ons onderzoek? Kijk dan bij onze nieuwsitems of op de Engelse science website.