NCB Naturalis

Verhalen uit Naturalis

Elk dier in onze verzameling, elke steen en elke plant vertelt een stukje van 'het verhaal van de aarde'.

Van de aarde en het leven weten we nog lang niet alles. Neem een eenvoudige vraag als: Hoeveel soorten planten en dieren leven er op aarde? Niemand die het precies weet. Het prikkelt onze biologen om te blijven onderzoeken. De Naturaliscollectie helpt hen daarbij.

De verzameling is één brok informatie

Waarom verzamelen?

Al bijna 200 jaar haalt Naturalis planten en dieren, maar ook stenen, mineralen en fossielen van over de hele wereld naar Nederland. Waarom? Omdat ze bij ons in het museum beter zijn te bekijken dan in de vrije natuur. In het laboratorium hebben we de tijd en de apparatuur om rustig onderzoek te doen. En we kunnen de dingen vergelijken met wat we al hebben. Verzamelen en bewaren is dus nodig om meer kennis te krijgen.

Waarom zoveel?

Natuur is oneindig gevarieerd. Mannetjes verschillen van vrouwtjes, en net als bij mensen zijn geen twee individuen precies hetzelfde. Om een soort te beschrijven zijn dus meerdere exemplaren nodig. Onze onderzoekers kijken nu ook graag naar het DNA, dat binnenin de cellen zit. Vaak vertelt dat beter dan de uiterlijke kenmerken om welke soort het gaat. Ook verraadt het hoe organismen met elkaar verwant zijn en zelfs hoe hun evolutie is verlopen.