NCB Naturalis

Collectie

Natuurhistorische collecties vormen de basis voor het onderzoeken en begrijpen van de wereldwijde biodiversiteit en geologie. Naturalis beheert met 42 miljoen objecten één van de grootste natuurhistorische collecties ter wereld.

Collectie: basis onderzoek biodiversiteit

Zonder natuurhistorische verzamelingen is onderzoek naar de natuur onmogelijk. Verzamelingen worden door wetenschappers gebruikt om de natuur en haar oorsprong te ontrafelen. De collectie van Naturalis bestaat uit ruim 42 miljoen objecten en zit vol geheimen en verborgen informatie. Het vormt de ruggengraat van ons onderzoek naar biodiversiteit en geologie. Door de biodiversiteit uit het heden en verleden in kaart te brengen, te benoemen en te begrijpen, kunnen onze onderzoekers ook helpen bij oplossingen voor een gezonde toekomst van de mens.

Samen met onze bibliotheek, wordt de collectie gebruikt voor onderzoek, educatie, innovatie, creativiteit en overheidsbeleid.

Digitale collectie

De collectie van Naturalis is digitaal doorzoekbaar via het Naturalis BioPortal. De bibliotheekcatalogus is te raadplegen via N=Library. De oude drukken zijn beschikbaar via het online platform Biodiversity Heritage Library. Wetenschappelijke artikelen van onze staff zijn te vinden op onze Naturalis Repository.

In verband met de nieuwbouw zijn veel collecties momenteel gesloten. Alleen de botanische collectie en bibliotheek aan de Nieuwenhuizenweg 19 in Leiden kan tijdens deze periode -op afspraak- worden bezocht. Kijk voor meer informatie op: science.naturalis.nl/library en science.naturalis.nl/botany