NCB Naturalis

Collectie

We verzamelen, bewaren en bestuderen dieren, planten en stenen. Onze collectie telt inmiddels 42 miljoen objecten en is daarmee van wereldformaat.

Topcollectie

In ruim tweehonderd jaar hebben we heel wat natuurhistorische objecten verzameld. Eerst als drie onafhankelijke organisaties: het  Zoölogisch Museum Amsterdam, het Nationaal Herbarium Nederland en Nationaal Natuurhistorisch Museum Naturalis. Naar nu samengebracht als: Naturalis Biodiversity Center. Hierdoor hebben we één van de grootste collecties ter wereld.

Een klein deel van de collecties stellen we ten toon in ons museum. Maar bovenal bewaren we de objecten voor wetenschappelijk doeleinden. Daarnaast is het nationaal erfgoed, bestemd voor toekomstige generaties.

Bekijk een deel van de collectie via Google Arts & Culture!

Het verhaal van de aarde

Van de aarde en het leven weten we nog lang niet alles. Neem een eenvoudige vraag als: Hoeveel soorten planten en dieren leven er op aarde? Niemand die het precies weet. Het prikkelt onze biologen om te blijven onderzoeken. De Naturaliscollectie helpt hen daarbij.

Digitaliseren

Om het wetenschappelijk potentieel van de collectie zo goed mogelijk te benutten is het belangrijk dat de collectie nog beter toegankelijk wordt voor onderzoek, onderwijs en geïnteresseerd publiek. Een manier om dat te doen is door de collectie te digitaliseren.

Tussen 2010 en 2015 voerde Naturalis Biodiversity Center een ambitieus en uitdagend programma uit voor collectiedigitalisering op industriële schaal. Ongeveer 10 miljoen van de in totaal 42 miljoen zoölogische, botanische en geologische objecten die de collectie van Naturalis rijk is, werden in detail gedigitaliseerd en op het web geplaatst, vrij toegankelijk voor iedereen. De overige objecten zijn op bewaareenheid gedigitaliseerd. Onze gehele collectie is digitaal toegankelijk via Bioportal.

Zoek door de digitale lades van de Nederlandse natuurhistorische collecties.