Maatregelen
rondom COVID-19

Is het veilig om naar Naturalis te gaan?
Naturalis heeft alle maatregelen genomen om een fijn en veilig bezoek te garanderen. Onze bezoekers beoordelen de maatregelen die wij genomen hebben als zeer positief. Lees hier meer.

Met wie en hoeveel personen mag ik een bezoek brengen aan Naturalis?
Vorm je een gezamenlijk huishouden of een sociale eenheid zoals een gezin, partners of huisgenoten? Dan mag je met meer dan één persoon naar het museum.

Moet ik als groep bij elkaar blijven?
Ja. Om de 1,5 meter ook tijdens bezoek te waarborgen vragen we jullie zoveel mogelijk bij elkaar te blijven.

Wie ziet er op toe dat de 1,5 meter afstand in acht wordt genomen?
Onze publieksbegeleiders zien er op toe dat de regels in acht worden genomen, maar we vragen onze bezoekers ook hierin hun eigen verantwoordelijkheid te nemen. 

Wat als andere bezoekers zich niet aan de regels houden?
Onze publieksbegeleiders zien er op toe dat de regels worden gevolgd. Gasten die zich niet aan de huisregels houden worden aangesproken, en zonodig verzocht te vertrekken.

Een van mijn gezinsleden heeft of ikzelf heb symptomen van COVID-19 (verkoudheidsklachten/koorts/etc.). Wat moet ik doen?
Het is dan helaas niet toegestaan naar Naturalis te komen. Je bent van harte welkom als je meer dan 24 uur klachtenvrij bent. Al een ticket geboekt? Neem contact op met onze klantenservice via tickets@naturalis.nl

Verstrekt Naturalis bezoekgegevens in het kader van bron- en contactonderzoek?
De GGD’s hebben een gerechtvaardigd belang om in het kader van intensief bronnen- en contactonderzoek bezoekgegevens op te vragen. Musea zullen aan dergelijke verzoeken in principe medewerking verlenen. Bezoekers die niet willen dat hun gegevens zouden kunnen worden gedeeld, kunnen beter wachten met museumbezoek totdat deze bijzondere situatie voorbij is.

Wordt er tijdens openingstijd extra schoongemaakt?
Jazeker, we zorgen voor extra schoonmaakrondes gedurende de dag. 

Voorziet Naturalis in desinfectiemiddelen?
Ja, er staan op meerdere plekken zuiltjes met desinfectiemiddelen.

Waar kan ik mijn handen wassen en/of desinfecteren?
Op meerdere plekken in het gebouw zijn desinfectiemiddelen op zuiltjes aanwezig. Bij bepaalde schermen in de tentoonstellingszalen worden desinfectiedoekjes verstrekt.

Moet ik een mondkapje dragen in Naturalis?
Het dragen van een mondkapje is niet verplicht. We adviseren mondkapjes mee te nemen voor de plekken in het museum waar het lastiger is 1,5 meter afstand te houden. 

Kan ik naar het toilet bij Naturalis?
Ja, maar de mogelijkheden zijn beperkter dan voorheen. Omdat in niet alle toiletten de 1,5 meter afstand gehouden kan worden zijn sommige toiletblokken afgesloten. De toiletten worden vaker gereinigd.

Zijn de liften toegankelijk?
Ja, maar uitsluitend voor mensen met een beperking. Om rijvorming bij de liften te voorkomen kunnen wij geen buggy’s of kinderwagens toestaan. 

Hoe ziet een bezoek aan Naturalis er nu uit?
We hebben verschillende maatregelen getroffen om de 1,5 meter afstand te garanderen en de bezoekers te spreiden. Alle bezoekers moeten vooraf online een ticket met starttijd reserveren. Ook is er een vaste route langs de zalen, waar nodig eenrichtingsverkeer in de zalen zelf en een vastgestelde in- en uitgang. Deze route kan op vastgestelde punten worden onderbroken voor een bezoek aan het restaurant, de winkel of het toilet. Op diverse plekken zijn plexiglas schermen en zuilen met desinfecterende handgel. 

Zijn er zalen dicht?
De tentoonstellingszalen zijn toegankelijk, met uitzondering van enkele ruimtes, omdat deze niet genoeg ruimte bieden om voldoende afstand te bewaren.

Is een bezoek aan Naturalis nog wel compleet zonder deze ruimtes?
Uiteraard willen we een bezoek met een mooie beleving bieden. Wij hebben een expeditiekaart ontwikkeld waarmee de bezoeker een reis door de natuur maakt in het museum. De tocht leidt langs zalen en demo’s. Op deze manier bieden we een compleet museumbezoek aan.

Mag ik mijn eigen eten en drinken meenemen? 
Zelf wat te eten meenemen kan natuurlijk ook. We verwijzen je dan dan naar de picknickplekken die we buiten hebben ingericht

Is het restaurant geopend?
Ons restaurant, café en (dak)terras zijn, met inachtneming van de maximaal toegestane aantallen, geopend. Een host zal je bij binnenkomst van het restaurant of cafe ontvangen en wegwijs maken. 

Is het dakterras toegankelijk?
Ons (dak)terras is, met inachtneming van de maximaal toegestane aantallen, geopend. 

Is er een garderobe?
Er is beperkte capaciteit in de garderobe. We vragen iedereen zoveel mogelijk spullen thuis of in de auto te laten. 

Mag ik mijn kinderwagen of buggy mee naar binnen nemen?
Nee. Helaas is het door de beperkte toegankelijkheid van de liften en de aangepaste routing in deze periode niet mogelijk om buggy of kinderwagen mee te nemen. De lift is uitsluitend toegankelijk voor mensen met een beperking.

We willen alvast een schoolbezoek reserveren, kan dat?
Dat kan, kijk voor ons aangepaste aanbod bij Educatie.