Alles op een rij
voor een goed voorbereid museumbezoek

Wat zijn de openingstijden van het museum?
Wij zijn dagelijks geopend van 10.00 tot 17.00 uur.

Zijn jullie ook op feestdagen geopend?
Ja, wij zijn bijna alle feestdagen open. We zijn alleen gesloten op Koningsdag (27 april), Leids ontzet (3 oktober) en Eerste Kerstdag (25 december).

Wat is jullie reguliere toegangsprijs?
Onze reguliere toegangsprijs bedraagt €16 per persoon voor bezoekers vanaf 4 jaar. Kinderen tot en met 3 jaar zijn gratis.

Moet ik van tevoren een ticket online kopen?
Ja. Het museum is alleen toegankelijk met een ticket met een starttijd, deze zijn te bestellen via tickets.naturalis.nl.

Wil je alleen onze vaste tentoonstellingen bekijken, kies dan voor de optie Bezoek Naturalis. Als je ook de tijdelijke tentoonstelling 'Van onschatbare waarde - 200 jaar Naturalis' wil bezoeken, kies dan de optie Bezoek Naturalis + Van onschatbare waarde.

Ik heb tickets online gekocht maar er is iets tussengekomen, kan ik de datum verplaatsen?
Ja, dit is mogelijk. Heb je een account aangemaakt dan kun je tot één dag voor je bezoek zelf je ticket(s) omboeken.  Ben je op de dag zelf verhinderd, of heb je geen account, neem dan contact op met onze klantenservice.

Ik heb tickets online gekocht, maar wil of kan niet meer komen. Kan ik mijn geld terug krijgen?
Wij geven geen geld terug, maar de tickets kunnen naar een later tijdstip worden verplaatst. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.

Er wil onverwacht iemand uit mijn huishouden mee, kan dat?
Elke bezoeker heeft een ticket met starttijd nodig. Kijk voor aankomst bij het museum of er een ticket beschikbaar is binnen de door jou gereserveerde starttijd en schaf die alsnog online aan. Het kan helaas zo zijn dat jullie starttijd inmiddels volgeboekt is. 

Moet ik bij aanvang van het tijdstip naar binnen?
Nee, de starttijd betreft een half uur. Binnen dit half uur moet je bezoek beginnen. Om wachtrijen te voorkomen vragen wij niet langer dan 15 minuten vooraf aanwezig te zijn.

Is het bezoek met een Museumkaart gratis?
Ja, met een Museumkaart kun je ons museum gratis bezoeken. Reserveer wel altijd je ticket met starttijd online. Als je onverhoopt verhinderd bent, stellen we het erg op prijs als je je bezoek annuleert. Zo komen er weer tickets vrij voor andere bezoekers.

Kan ik een Museumkaart kopen aan de kassa?
Ja, dit is mogelijk. Je kunt online een ticket met starttijd voor Museumkaart bestellen en in het museum aan de servicebalie de Museumkaart kopen. Reeds aangekochte tickets worden niet gerestitueerd.

Is het bezoek met een BankGiro Loterij VIP-KAART gratis?
Ja, met een BankGiro Loterij VIP-KAART kun je ons museum gratis bezoeken. Reserveer wel altijd je ticket met starttijd online.

Is mijn oude vrijkaartje nog geldig?
Ja, als er geen vervaldatum op de voucher staat is hij nog gewoon geldig. Reserveer wel altijd je ticket met starttijd online.

Ik heb een VVV-cadeaukaart, kan ik hiermee betalen in Naturalis?
Ja, dat kan. Kies online voor de ticketcategorie 'Overige tickets met recht op korting' en lever je VVV-cadeaukaart in bij de kassa in het museum. Houdt er wel rekening mee dat we bij papieren VVV-cadeaukaarten geen wisselgeld terug kunnen geven.

Ik ben docent en wil een oriënterend bezoek brengen aan het museum met een voucher. 
Dit is mogelijk vanaf 1 juli. Ook hiervoor moet je online een ticket reserveren. 

Ik werk bij een BSO. Kan ik met een kindergroep Naturalis bezoeken?
Buiten de schoolvakantie zijn BSO-groepen van harte welkom in Naturalis. We hebben een Expeditiekaart beschikbaar waarmee kinderen een eigen route kunnen lopen door het museum. Bel of mail voor meer informatie met onze klantenservice

Blijven jullie toegankelijk voor mindervaliden?
Ja. Zij mogen ook als enigen van de lift gebruik maken.

Krijgen mindervaliden en blinden gratis toegang of korting?
Mindervaliden en blinden krijgen geen gratis toegang of korting. Begeleiders daarentegen mogen wel gratis naar binnen, zij kunnen online een ticket met starttijd reserveren.

Zijn er ook rolstoelen beschikbaar?
Ja, deze hebben wij beperkt beschikbaar. Je kunt bij binnenkomst een medewerker aanspreken, zij halen dan één van onze gratis leen-rolstoelen voor je.  

Mag ik mijn huisdier meenemen?
Nee, je geliefde viervoeter moet thuisblijven. Maar geleidehonden zijn wel toegestaan.

Hanteren jullie groepskorting?
Nee, wij hanteren geen groepskorting.

Hebben jullie een parkeerterrein en zo ja, wat zijn de parkeerkosten?
Ja, wij hebben een parkeerterrein aan de Mendelweg. De parkeerkosten bedragen €7,50 per dag. Het is niet mogelijk om per uur te betalen. Dit geldt ook voor onze mindervalidenparkeerplaatsen. 

Hebben jullie oplaadpunten voor elektrische auto's?
Ja, er zijn twee laadpalen die gedurende de openingstijden van het museum te gebruiken zijn.

Kan ik gegarandeerd mijn auto parkeren?
Hoewel wij (veel) minder bezoekers dan anders verwachten, kunnen wij geen garanties geven. 

Wat als de parkeerplaatsen vol zijn?
Wanneer de parkeerplaatsen vol zijn verwijzen we door naar het parkeerterrein aan de Haagweg, vanuit daar brengt een cityshuttle-busje je gratis naar Naturalis (en andere locaties in de binnenstad). 

Kan ik vanuit Naturalis ook makkelijk een ander museum bezoeken?
Lopend of met de fiets zijn de andere musea gemakkelijk te bereiken.

Vanaf welke leeftijd is het museum leuk en leerzaam voor kinderen?
Voor elke leeftijd is er wel iets leuks te ontdekken, of je nu 1 of 100 bent. Jonge kinderen vinden het prachtig om de namen van de dieren in zaal 'Leven' met hun ouders op te noemen. In de zaal LiveScience is er een boekenhoek voor de jongsten. In 'Workshop Toen' staat in het weekend en tijdens vakanties een dino-speelwereld opgesteld. De zaal 'de Verleiding' is niet zo pikant als hij klinkt: het gaat ook over baby-dieren, wat onze jongste bezoekers erg zal aanspreken. En in de zaal IJstijd kunnen ze door kijkers over een miniatuurlandschap kijken. Verder zijn er in het weekend in verschillende zalen ook vraagkasten geopend, waar onze medewerkers op elk leeftijdniveau uitleg geven over natuurobjecten die je ook echt aan mag raken, daarnaast hebben we verschoon-mogelijkheden op de 1e en 9e verdieping en mogelijkheden om privé te kolven.

Wat is het borstvoedings-beleid?
Borstvoeding is natuurlijk en gezond en bij ons zonder bezwaar mogelijk. Voor het kolven hebben we verschillende ruimtes om privé te zitten. Vraag één van onze medewerkers naar de mogelijkheden.

Mag er gerookt worden in Naturalis?
Nee, Naturalis is een familiemuseum. Daarom is niet alleen het museum, maar ook de omgeving rookvrij. Voor de rokers (ook e-sigaretten) hebben we buiten speciale, overkapte, gedeeltes ingericht, op ruime afstand van de ingangen. Natuurlijk kun je na je rookpauze weer naar binnen op vertoon van je ticket.

Kan ik in het restaurant betalen met een American Express Creditcard?
Nee, dat kan helaas niet. Visa, Maestro, pinpassen en contant geld worden wel geaccepteerd.

Waar kan ik de algemene voorwaarden vinden?
Je kunt onze algemene bezoekersvoorwaarden online lezen.

Maatregelen
rondom COVID-19

Is het veilig om naar Naturalis te gaan?
Naturalis heeft alle maatregelen genomen om een fijn en veilig bezoek te garanderen. Onze bezoekers beoordelen de maatregelen die wij genomen hebben als zeer positief. Lees hier meer.

Met wie en hoeveel personen mag ik een bezoek brengen aan Naturalis?
Vorm je een gezamenlijk huishouden of een sociale eenheid zoals een gezin, partners of huisgenoten? Dan mag je met meer dan één persoon naar het museum.

Moet ik als groep bij elkaar blijven?
Ja. Om de 1,5 meter ook tijdens bezoek te waarborgen vragen we jullie zoveel mogelijk bij elkaar te blijven.

Wie ziet er op toe dat de 1,5 meter afstand in acht wordt genomen?
Onze publieksbegeleiders zien er op toe dat de regels in acht worden genomen, maar we vragen onze bezoekers ook hierin hun eigen verantwoordelijkheid te nemen. 

Wat als andere bezoekers zich niet aan de regels houden?
Onze publieksbegeleiders zien er op toe dat de regels worden gevolgd. Gasten die zich niet aan de huisregels houden worden aangesproken, en zonodig verzocht te vertrekken.

Een van mijn gezinsleden heeft of ikzelf heb symptomen van COVID-19 (verkoudheidsklachten/koorts/etc.). Wat moet ik doen?
Het is dan helaas niet toegestaan naar Naturalis te komen. Je bent van harte welkom als je meer dan 24 uur klachtenvrij bent. Al een ticket geboekt? Neem contact op met onze klantenservice via tickets@naturalis.nl

Verstrekt Naturalis bezoekgegevens in het kader van bron- en contactonderzoek?
De GGD’s hebben een gerechtvaardigd belang om in het kader van intensief bronnen- en contactonderzoek bezoekgegevens op te vragen. Musea zullen aan dergelijke verzoeken in principe medewerking verlenen. Bezoekers die niet willen dat hun gegevens zouden kunnen worden gedeeld, kunnen beter wachten met museumbezoek totdat deze bijzondere situatie voorbij is.

Wordt er tijdens openingstijd extra schoongemaakt?
Jazeker, we zorgen voor extra schoonmaakrondes gedurende de dag. 

Voorziet Naturalis in desinfectiemiddelen?
Ja, er staan op meerdere plekken zuiltjes met desinfectiemiddelen.

Waar kan ik mijn handen wassen en/of desinfecteren?
Op meerdere plekken in het gebouw zijn desinfectiemiddelen op zuiltjes aanwezig. Bij bepaalde schermen in de tentoonstellingszalen worden desinfectiedoekjes verstrekt.

Moet ik een mondkapje dragen in Naturalis?
Ja, de veiligheid van onze bezoekers staat op nummer één, daarom vragen we al onze bezoekers een mondkapje te dragen. Net als onze medewerkers.

Kan ik naar het toilet bij Naturalis?
Ja, maar de mogelijkheden zijn beperkter dan voorheen. Omdat in niet alle toiletten de 1,5 meter afstand gehouden kan worden zijn sommige toiletblokken afgesloten. De toiletten worden vaker gereinigd.

Hoeveel bezoekers zijn er op het drukste moment tegelijk in het museum?
Het nieuwe Naturalis is een groot pand. Het maximaal aantal bezoekers dat nu tegelijkertijd in het museum mag zijn is 900.  Dit is ongeveer een kwart van de capaciteit van ons pand. 

Zijn de liften toegankelijk?
Ja, maar uitsluitend voor mindervaliden. Om rijvorming bij de liften te voorkomen kunnen wij geen buggy’s of kinderwagens toestaan. 

Hoe ziet een bezoek aan Naturalis er nu uit?
We hebben verschillende maatregelen getroffen om de 1,5 meter afstand te garanderen en de bezoekers te spreiden. Alle bezoekers moeten vooraf online een ticket met starttijd reserveren. Ook is er een vaste route langs de zalen, waar nodig eenrichtingsverkeer in de zalen zelf en een vastgestelde in- en uitgang. Deze route kan op vastgestelde punten worden onderbroken voor een bezoek aan het restaurant, de winkel of het toilet. Op diverse plekken zijn plexiglas schermen en zuilen met desinfecterende handgel. 

Zijn er zalen dicht?
De tentoonstellingszalen zijn toegankelijk, met uitzondering van enkele ruimtes, omdat deze niet genoeg ruimte bieden om voldoende afstand te bewaren.

Is een bezoek aan Naturalis nog wel compleet zonder deze ruimtes?
Uiteraard willen we een bezoek met een mooie beleving bieden. Wij hebben een expeditiekaart ontwikkeld waarmee de bezoeker een reis door de natuur maakt in het museum. De tocht leidt langs zalen en demo’s. Op deze manier bieden we een compleet museumbezoek aan.

Mag ik mijn eigen eten en drinken meenemen?
Nee, helaas. Vanwege de aangescherpte coronamaatregelen kun je momenteel alleen bij ons restaurant terecht voor eten en drinken 'to go' (dagelijks vanaf 12:00 tot 17:00). Het is niet toegestaan om te eten en drinken in ons gebouw. 

Is het restaurant geopend?
Nee. Vanwege aangescherpte Corona-maatregelen is onze horeca op dit moment gesloten. Wel kun jij bij ons terecht voor eten en drinken 'to go' (dagelijks vanaf 12:00 tot 17:00). 

Is het dakterras toegankelijk?
Nee, het dakterras is niet toegankelijk. 

Is er een garderobe?
Er is beperkte capaciteit in de garderobe. We vragen iedereen zoveel mogelijk de jassen en tassen thuis of in de auto te laten. 

Mag ik mijn kinderwagen of buggy mee naar binnen nemen?
Nee. Helaas is het door de beperkte toegankelijkheid van de liften en de aangepaste routing in deze periode niet mogelijk om buggy of kinderwagen mee te nemen. De lift is uitsluitend toegankelijk voor mindervaliden.

We willen alvast een schoolbezoek reserveren, kan dat?
Dat kan, kijk voor ons aangepaste aanbod bij Educatie.

Antwoord
niet gevonden?

Staat jouw vraag er niet bij?

Neem dan contact op met onze klantenservice