Weleda Belang biodiversiteit bij meer mensen onder de aandacht

Afbeelding van Weleda en Naturalis

Naturalis heeft sinds 2019 een samenwerking met Weleda, bekend van de huidverzorgingsproducten op basis van 100% natuurlijke grondstoffen. Naturalis en Weleda vinden elkaar in de gezamenlijke passie voor de natuur en de wens om de biodiversiteit te beschermen, behouden en beleven. Directeur Edwin van Huis van Naturalis: “We zijn trots op de samenwerking met Weleda. Samen maken we ons sterk voor het actuele en urgente thema biodiversiteit. De financiële bijdrage van Weleda investeren we in het behoud van biodiversiteit in Nederland en onder andere aan een biodiversiteitsonderzoek in Bhutan.”

Hoe werkt het leven in de grond samen met het leven erboven?

Bekijk het antwoord in anderhalve minuut

Naturalis en Weleda
verlengen partnerschap met 3 jaar

Sinds 2019 werken Weleda en Naturalis samen. Recent zetten beide partners hun handtekening onder een verlenging van de samenwerking met weer drie jaar. De bijdrage wordt geïnvesteerd in onderzoek naar biodiversiteit.

Daan Zeelt, sinds september 2021 de nieuwe commercieel directeur van Weleda Benelux: “We hebben elkaar gevonden in de gezamenlijke wens om de biodiversiteit te beschermen. De urgentie en relevantie van onderzoek naar behoud van de natuur groeit ieder jaar. We zijn er trots op om dat onderzoek ook de komende jaren te steunen.”  Zeelt vervolgt: “De afgelopen jaren is onze bijdrage onder andere geïnvesteerd in een biodiversiteitsonderzoek in Bhutan. Maar ook in programma’s die te zien waren in zaal LiveScience, waarmee het museumpubliek in Naturalis enthousiast gemaakt werd voor de natuur en de wetenschap erachter.” De samenwerking voelt als een warm bad, vindt Zeelt. “Biodiversiteit is de basis van al onze 100% natuurlijke verzorgingsproducten. Het is dus eigenlijk heel vanzelfsprekend dat Weleda actief wil bijdragen aan het behoud ervan. Niet alleen financieel, we zorgen via onze producten, onze marketing en ons netwerk ook dat de verhalen over het belang van biodiversiteit nog breder verspreid worden. Het is fijn werken met de mensen van Naturalis”, sluit Zeelt af. “Het voelt als collega’s. We gaan voor hetzelfde doel en maken samen de wereld een beetje mooier.”

Daan Zeelt

Betrokken
partner

De producten van Weleda zijn 100% natuurlijk. Weleda staat voor biologische teelt, eerlijke handel en milieuvriendelijke productiemethoden. En boven alles staat Weleda voor de natuur, al 100 jaar. Weleda voelt het als een verantwoordelijkheid om ook wat terug te geven aan de natuur en dat doet het bedrijf onder andere met een partnership zoals deze met Naturalis.

Weleda

Naturalis en weleda
External video URL
Calendula-oogst

Onze
geschiedenis

Naturalis en Weleda startten de samenwerking in 2019. Beide partners vinden elkaar in de gezamenlijke wens om de biodiversiteit te beschermen en behouden voor de toekomst. De urgentie om daaraan te werken en bij te dragen is groter dan ooit.

Met de eerste financiële bijdragen van Weleda konden diverse onderzoeken worden gesteund naar de biodiversiteit in Bhutan. Naturalis brengt sinds enkele jaren de natuur in dit land in kaart en leidt Bhutanese experts op. Onder andere financierde Weleda de Bhutaanse student Bigyen Rasaily. Hij onderzocht de verspreiding, fenologie en hoogtevoorkeur van de libellen van Bhutan en deed tevens een onderzoek naar de samenstelling van de libellen in een riviersysteem aan de hand van larven. Een onderzoek naar bestuivers in appelboomgaarden in Bhutan is nog in volle gang.

Bhutan

Waarom
samenwerken

De samenwerking met Weleda helpt ons om het belang van biodiversiteit bij veel mensen onder de aandacht te brengen. Marc van Boven, voormalig directeur Weleda: ”Deze unieke samenwerking voelt vanaf dag één logisch en goed. Het is de missie van Weleda om de gift van de natuur middels onze producten door te geven aan de mens. Met Naturalis als partner kan Weleda een bijdrage leveren aan het behoud van biodiversiteit voor volgende generaties.” Samenwerken doen we graag met partners die net zoveel om de natuur geven als wij. Daarom zijn we er trots op dat Weleda sinds november '21 officieel B Corp gecertificeerd is, de hoogste erkenning op het gebied van duurzaam ondernemen.

Meer
informatie

Voor meer informatie over de samenwerking kun je contact opnemen met Bouchra Filali via bouchra.filali@naturalis.nl.

Relevante
projecten

LiveScience coronamaatregelen

LiveScience

Met zijn grote ramen aan de straatzijde is deze zaal letterlijk en figuurlijk de etalage van Naturalis. Hier delen we ons werk als onderzoeksinstituut. LiveScience is in de avonduren beschikbaar voor events en biedt plaats aan 75 personen.
Bhutan biodiversity project