De vroege mens

Zaal Mens

Hoe is de mens ontstaan? Het is een veelomvattende vraag waar Naturalis op originele wijze licht op werpt. Dat komt omdat het museum beschikt over unieke fossielen: die van Homo erectus, onze vroege voorouder.

Op dit moment wordt er nog hard gewerkt aan ons nieuwe museum. Maar we zijn er bijna! Vanaf 31 augustus is het nieuwe Naturalis, inclusief De vroege mens, geopend.

De vondsten van
Eugène Dubois

De ontdekker ervan, de Nederlandse arts en onderzoeker Eugène Dubois (1858-1940), neemt je in de zaal De vroege mens mee op zijn avontuur om de ‘missing link’ tussen aap en mens te vinden. Hij was de eerste die hiernaar op zoek ging. Een reis die voert naar Java, maar vooral ook naar de vastberadenheid die je als wetenschapper moet hebben.

Schedels vooruders

Het idee
achter De vroege mens

Wetenschappelijk gezien is de oorsprong van de mens een thema waarover nog veel vraagtekens bestaan. Maar zeker is dat hierover in alle openheid kan worden gesproken. Hoe anders was dat in de tijd van Eugène Dubois, toen zijn bewering dat ook de mens onderdeel uitmaakt van de natuur op veel weerstand stuitte. De persoonlijke zoektocht van deze wetenschapper naar bewijs, vormt de rode draad in deze zaal. Het laat je ervaren wat erbij komt kijken om nooit op te geven in het achterhalen van hoe iets werkelijk zit.

Het hoogtepunt
van De vroege mens

Behalve de topstukken van Homo erectus – een schedelkapje, dijbeen en kies – is ook zeker de reconstructie van deze oermens een hoogtepunt in deze zaal. Speciaal voor Naturalis maakten de Nederlandse kunstenaars Adrie en Alfons Kennis deze levensechte oervrouw, gebaseerd op de vondsten van Dubois en de nieuwste wetenschappelijke inzichten. Verlegen lachend kijkt ze je aan, en laat ze je nadenken over je vroege voorouders.

Impressie van zaal De vroege mens

Vanaf 31 augustus
zijn we open!

Het gebouw van Naturalis ziet er vanaf de buitenkant al bijna klaar uit. Maar binnen zijn we nog volop bezig met de inrichting van het museum. We kunnen niet wachten om alle mooie zalen te laten zien. Vanaf 31 augustus zijn we weer open en we hopen je dan snel tegen te komen.

inside naturalis