De vroege mens

De vroege mens Homo erectus

Hoe is de mens ontstaan? Het is een veelomvattende vraag waar Naturalis op originele wijze licht op werpt. Dat komt omdat het museum de unieke fossielen van Homo erectus, onze vroege voorouder, tentoonstelt.

Bezoek Naturalis

Verwonder je over het mooiste uit de natuur bij Naturalis in Leiden. Ga met het hele gezin op ontdekkingstocht door alle tentoonstellingszalen.

Tickets

De vondsten van
Eugène Dubois

De ontdekker van de vondsten in deze zaal, de Nederlandse arts en onderzoeker Eugène Dubois (1858-1940), neemt je in De vroege mens mee om de ‘missing link’ tussen aap en mens te vinden. Hij was de eerste die hiernaar op zoek ging. Zijn reis voerde naar Java, waar hij deze vondsten verzamelde.

Schedels voorouders

Het idee
achter De vroege mens

Wetenschappelijk gezien is de oorsprong van de mens een thema waarover nog veel vraagtekens bestaan. Maar zeker is dat hierover in alle openheid kan worden gesproken. Hoe anders was dat in de tijd van Eugène Dubois, toen zijn bewering dat ook de mens onderdeel uitmaakt van de natuur op veel weerstand stuitte. De persoonlijke zoektocht van deze wetenschapper naar bewijs, vormt de rode draad in deze zaal. Het laat je ervaren wat erbij komt kijken om nooit op te geven in het achterhalen van hoe iets werkelijk zit.

Het hoogtepunt
van De vroege mens

Behalve de topstukken van Homo erectus – een schedelkapje, dijbeen en kies – is ook zeker de reconstructie van deze oermens een hoogtepunt in deze zaal. Speciaal voor Naturalis maakten de Nederlandse kunstenaars Adrie en Alfons Kennis deze levensechte oervrouw, gebaseerd op de vondsten van Dubois en de nieuwste wetenschappelijke inzichten. Verlegen lachend kijkt ze je aan, en laat ze je nadenken over je vroege voorouders.

Vroege mens