Insecten digitaal

insectenscanner ter grootte van een museumzaal

In deze zaal testen we samen met het Nederlandse bedrijf Picturae een reusachtige installatie die piepkleine insecten razendsnel kan fotograferen. Die is alleen deze zomer bij Naturalis te zien.

Lopende
bandwerk

Vrijwilligers van Naturalis prikken één voor één de diertjes op een bakje, dat vervolgens met een lopende band naar de camera’s gaat. De apparatuur neemt tientallen foto’s van elk insect en combineert die tot één scherp beeld.

Het idee
achter de zaal

De biodiversiteit staat wereldwijd onder druk, en dus moeten natuurhistorische collecties beschikbaar zijn voor wetenschappers - en dat betekent dat ze digitaal toegankelijk moeten zijn. Het Museum für Naturkunde in Berlijn heeft daarom een insectenscanner besteld bij Picturae, en die wordt uitgetest bij ons.

Omdat de apparatuur alleen deze zomer bij Naturalis staat, is er niet genoeg tijd om alle 18 miljoen insecten uit onze collectie te fotograferen. We beginnen daarom met één groep: de bladwespen. In de zaal kun je meer over deze diertjes leren.

Flitsbak van de scanner
Vlieg picturae

Het hoogtepunt
van de zaal

In deze zaal zie je, net als in de zaal LiveScience, ons onderzoek in actie. Hier kun je unieke apparatuur zien die bezig is met een monsterklus, en hier kun je mensen van Naturalis en Picturae het hemd van het lijf vragen over hun werk.