Dinotijd

Camarasaurus en andere dino's in zaal Dinotijd in Naturalis

Deze zaal slaat geen enkele bezoeker over. Hier staat ons kroonjuweel in de spotlights: T. rex Trix. Haar tijdgenoten en andere oerreptielen maken de spectaculaire Dinotijd-zaal compleet.

Bezoek Naturalis

Verwonder je over het mooiste uit de natuur bij Naturalis in Leiden. Ga met het hele gezin op ontdekkingstocht door alle tentoonstellingszalen.

Tickets

Ontmoet Trix
en haar tijdgenoten

Enkele jaren geleden legde Naturalis in de prairie van Montana (VS) een van de meest complete en best bewaard gebleven skeletten bloot van de beroemde vleesetende dinosauriër. In een houding alsof ze elk moment kan aanvallen, neemt Trix je mee terug in de tijd, samen met andere oerreptielen die 160 miljoen jaar lang over de aarde heersten.

Dinotijd Trix
Dinotijd selfie

Het idee
achter Dinotijd

Dankzij onze dinovondsten zijn onderzoekers van Naturalis veel te weten gekomen over dinosauriërs en de tijd waarin ze leefden. Onze experts weten steeds meer over het gedrag van de dieren en hoe de omgeving van miljoenen jaren geleden eruitzag. Naar die wereld neemt Dinotijd je mee, waardoor de fossielen veel meer worden dan versteende botten. Met speciale projecties en geluiden veranderen ze in dieren van vlees en bloed. In Dinotijd komen dinosauriërs tot leven.

Het hoogtepunt
van Dinotijd

In de 12 meter hoge zaal komen de reusachtige dino’s optimaal tot hun recht. En natuurlijk is Trix daarvan het hoogtepunt. Maar ook de Triceratops mag genoemd worden, want van deze dinosauriër heeft Naturalis meerdere exemplaren uit de grond opgediept. Dat levert nog meer kennis op over hoe de dieren zijn gebouwd. Bij opgravingen vinden we nooit complete dinosauriërs. De ontbrekende botten komen uit de 3D-printer; een gloednieuwe techniek die ook de museumwereld opgang maakt.

Naturalis zaal dinotijd
Dinotijd overzicht

Vraagkast
dinotijd

Hoe weet je hoe het leven er in de dinotijd uitzag? Wat leefde er toen nog meer, behalve dino’s? En zijn er ook nog dingen die we helemaal níet weten? Kom het ontdekken bij de vraagkasten in deze zaal. Elk weekend en tijdens schoolvakanties (inloop). Geschikt voor alle leeftijden.

Vraagkast