Leo Kriegsman

Mijn onderzoek en onderwijs hebben betrekking op de diepe en vroege Aarde, omdat het kennen van de geschiedenis van onze planeet zal helpen om redelijke voorspellingen te doen over onze toekomst. Na mijn studie geologie in Utrecht en werkzaam te zijn geweest in Mainz, Sydney en Leoben, werd ik hoogleraar geologie en mineralogie aan de Universiteit van Turku (Finland, 1998-2002). Op dit moment ben ik senior onderzoeker bij Naturalis en gastdocent aan de Universiteit Utrecht.

Sleutelwoorden

Diepe aarde, Precambrium, tektoniek, metamorfose, smeltende aardkorst, geochronologie, meteorieten

Dr. Leo Kriegsman

Senior onderzoeker geologie
Taxonomy & systematics

leo.kriegsman@naturalis.nl
+31 6 47 8080 74

Precambrium geologie

Ik bestudeer de eerste 88% van de geschiedenis van de Aarde, het Precambrium, toen de Aarde, de rest van het zonnestelsel en het leven allemaal begonnen, en toen de meeste minerale bronnen werden gevormd.

Sleutelgebeurtenissen in het Precambrium zijn onder meer: ​​(i) de vorming van het zonnestelsel, inclusief de Aarde, en de daaropvolgende scheiding van kern en mantel; (ii) de groei en stabilisatie van de aardkorst en, uiteindelijk, de continenten en oceanen; (iii) de oorsprong van leven; (iv) het maken en opbreken van supercontinenten, wereldwijde ijstijden, opkomst van zuurstof in de atmosfeer; en veel meer. Enkele onopgeloste problemen, die in mijn onderzoek en onderwijs voorkomen, zijn het begin van de moderne platentektoniek en de ondergang van zogeheten Greenstone belts.

typical Precambrian gneiss, Munwatte, Sri Lanka

Actuele
onderwerpen

Een selectie van onderwerpen waar ik momenteel aan werk.

chondrule in Broek in Waterland meteorite

Dutch meteorites

Characterization of two new Dutch meteorites in our collections, namely the Diepenveen carbonaceous chrondrite and the Broek in Waterland ordinary chondrite. Both meteorites provide information on the early days of our Solar System. The first results on…
spinel crystals in melted xenolith, Cerro del Hoyazo, Spain

Processes in deep, ultrahot crust

Deep crustal processes underneath active collisional mountain belts commonly involve high-temperature metamorphism and crustal melting, which has stabilized the crust in the early days of our planet. Research into such processes has brought me to Sri Lanka…
open pit goldmine Suriname

Precambrian geology of Suriname

Since two years I work with staff and students from Utrecht University on age patterns (U-Pb zircon geochronology by LA-ICP-MS), tectonics and Au mineralisation of Suriname. We focus on the Precambrian geology of the Marowijne Greenstone Belt, one of the…

Publicaties

• Langbroek, M., Jenniskens, P., Kriegsman, L.M., et al., 2019. The CM carbonaceous chondrite regolith Diepenveen. Meteoritics & Planetary Science, 31 pp., doi: 10.1111/maps.13297.
  • Dharmapriya, P.L., Malaviarachchi, S.P.K., Kriegsman, L.M., Galli, A., Sajeev, K., Zhang, C., 2017. New constraints on the P-T path of HT/UHT metapelites from the Highland Complex of Sri Lanka. Geoscience Frontiers 8(6): 1405-1430.
  • Álvarez-Valero, A.M., Kriegsman, L.M., 2007. Crustal thinning and mafic underplating beneath the Neogene Volcanic Province (Betic Cordillera, SE Spain): evidence from crustal xenoliths. Terra Nova, 19: 266-271.
  • Johannes, W., Ehlers, C., Kriegsman, L.M., Mengel, K., 2003. The link between migmatites and S-type granites in the Turku area, southern Finland. Lithos, 68: 69-90.
  • Cenki, B., Kriegsman, L.M., Braun, I., 2002. Melt-producing and melt-consuming reactions in anatectic granulites: P-T evolution of the Achankovil cordierite gneisses, South India. Journal of Metamorphic Geology, 20: 543-561.
  • Kriegsman, L.M., 2001. Partial melting, partial melt extraction, and partial back reaction in anatectic migmatites. Lithos, 56: 75-96.
  • Kriegsman, L.M., Schumacher, J.C., 1999. Petrology of sapphirine-bearing granulites from Central Sri Lanka. Journal of Petrology, 40: 1211-1239.
  • Van Gool, J.A.M., Kriegsman, L.M., Marker, M., Nichols, G.T., 1998. Thick-skinned thrusting in the inner Nordre Strømfjord area, West Greenland: significance for the tectonic evolution of the Palaeoproterozoic Nagssugtoqidian orogen. Precambrian Research, 93: 71-85.
  • Kriegsman, L.M., Hensen, B. J., 1998. Back reaction between restite and melt: Implications for geothermobarometry and pressure-temperature paths. Geology, 26: 1111-1114.
  • Kriegsman, L.M., 1995. The Pan-African event in East Antarctica: a view from Sri Lanka and the Mozambique Belt. Precambrian Research, 75: 263-277.

Promotie
begeleiding

De laatste jonge onderzoeker die onder mijn (mede)supervisie promoveerde was Prasanna Dharmapriya van de Peradeniya University, Sri Lanka. Hij verdedigde met succes zijn proefschrift over het ultrahoge-temperatuurmetamorfisme van het Precambrium van Sri Lanka en behaalde zijn doctorstitel op 14 december 2016. Prasanna is nu lector aan dezelfde universiteit.

Een andere PhD onderzoeker, Mahinda Ratnayake, die ik de afgelopen jaren begeleidde en die werkte bij het Geological Survey and Mines Bureau in Colombo, is helaas in maart 2019 overleden. Ik draag de veldfoto in Sri Lanka op ter nagedachtenis aan deze vriendelijke collega met wie ik vele veldavonturen heb gedeeld.

Mahinda Ratnayake (r.) and Leo Kriegsman (l.) studying a road section in Sri Lanka

Onderwijsactiviteiten

Ik werk regelmatig mee aan cursussen bij drie Nederlandse universiteiten:

• Universiteit Utrecht: 8 uur binnen MSc opleiding (GEO4-1403) Petrologische en Geochemische Evolutie van de Aarde; 8 uur binnen MSc cursus (GEO4-1435) Geavanceerde mineralogie en petrologie
  • VU Amsterdam: 3 uur binnen MSc opleiding (AM_450164) Geologie van het Precambrium
  • Universiteit Leiden: 4 uur binnen MSc cursus Paleobiologie; 2 weken durende excursie met 25 studenten naar Normandië en Bretagne, tweede helft augustus, als onderdeel van het honours curriculum.

In juni 2019 begeleidde ik ook het veldwerk met 40 eerstejaars studenten van de Universiteit Utrecht in Aliaga, Spanje.

Ten slotte begeleid ik jaarlijks meerdere BSc- en / of MSc-studenten aan de Universiteit Utrecht.

In de
media

De 1e aflevering (van 6) van de tv serie ‘Govert naar de grenzen van het heelal’ begon in Broek in Waterland waar Govert Schilling en ik spraken over de meteoriet met dezelfde naam. Dinsdag 14 Mei 2019 om 21:10 op NPO2.

Te bekijken op  http://www.ntr.nl/govert.

Leo Kriegsman met meteoriet