Leo Kriegsman

Mijn onderzoek en onderwijs hebben betrekking op de diepe en vroege Aarde, omdat het kennen van de geschiedenis van onze planeet zal helpen om redelijke voorspellingen te doen over onze toekomst. Na mijn studie geologie in Utrecht en werkzaam te zijn geweest in Mainz, Sydney en Leoben, werd ik hoogleraar geologie en mineralogie aan de Universiteit van Turku (Finland, 1998-2002). Na veel jaren in het management ben ik nu senior onderzoeker bij Naturalis en 1 dag per week UHD aan de Universiteit Utrecht.

Sleutelwoorden

Diepe aarde, Precambrium, tektoniek, metamorfose, smeltende aardkorst, geochronologie, meteorieten

Dr. Leo Kriegsman

Senior onderzoeker geologie
Taxonomy & systematics

leo.kriegsman@naturalis.nl

Precambrische geologie

Ik bestudeer vooral de eerste 88% van de geschiedenis van de Aarde, het Precambrium, toen de Aarde, de rest van het zonnestelsel en het leven allemaal begonnen, en toen de meeste minerale grondstoffen werden gevormd.

Sleutelgebeurtenissen in het Precambrium zijn onder meer: ​​(i) de vorming van het zonnestelsel, inclusief de Aarde, en de daaropvolgende scheiding van kern en mantel; (ii) de groei en stabilisatie van de aardkorst en, uiteindelijk, de continenten en oceanen; (iii) de oorsprong van leven; (iv) het maken en opbreken van supercontinenten, wereldwijde ijstijden, opkomst van zuurstof in de atmosfeer; en veel meer. Enkele onopgeloste problemen, die in mijn onderzoek en onderwijs voorkomen, zijn het begin van de moderne platentektoniek en de ondergang van zogeheten groensteengordels.

typical Precambrian gneiss, Munwatte, Sri Lanka

Actuele
onderwerpen

Een selectie van onderwerpen waar ik momenteel aan werk.

Publicaties

zie lijst van de afgelopen paar jaar beneden

Promotie
begeleiding

De laatste jonge onderzoeker die onder mijn (mede)supervisie promoveerde was Prasanna Dharmapriya van de Peradeniya University, Sri Lanka. Hij verdedigde met succes zijn proefschrift over het ultrahoge-temperatuurmetamorfisme van het Precambrium van Sri Lanka en behaalde zijn doctorstitel op 14 december 2016. Prasanna is nu lector aan dezelfde universiteit.

Een andere PhD onderzoeker, Mahinda Ratnayake, die ik de afgelopen jaren begeleidde en die werkte bij het Geological Survey and Mines Bureau in Colombo, is helaas in maart 2019 overleden. Ik draag de veldfoto in Sri Lanka op ter nagedachtenis aan deze vriendelijke collega met wie ik vele veldavonturen heb gedeeld.

Mahinda Ratnayake (r.) and Leo Kriegsman (l.) studying a road section in Sri Lanka

Onderwijsactiviteiten

Ik werk regelmatig mee aan onderwijs bij drie Nederlandse universiteiten:

• Universiteit Utrecht: 12-16 uur binnen MSc opleiding (GEO4-1403) Petrologische en Geochemische Evolutie van de Aarde (sinds 2016); 8-12 uur binnen MSc cursus (GEO4-1435) Voortgezette Mineralogie en Petrologie (sinds 2018); volledige BSc cursus (GEO3-1306) Chemische Geodynamica (sinds 2020)
    • VU Amsterdam: 3 uur binnen MSc opleiding (AM_450164) Geologie van het Precambrium (2017-2020)
    • Universiteit Leiden: 4 uur binnen MSc cursus Paleobiologie (sinds 2018); 2 weken durende excursie met 25 studenten naar Normandië en Bretagne, tweede helft augustus, als onderdeel van het honours curriculum (sinds 2015).

In juni 2019 begeleidde ik ook het veldwerk met 40 eerstejaars studenten van de Universiteit Utrecht in Aliaga, Spanje; hopelijk weer in 2022.

Tenslotte begeleid ik jaarlijks meerdere BSc- en / of MSc-studenten aan de Universiteit Utrecht.

In de
    media

De 1e aflevering (van 6) van de tv serie ‘Govert naar de grenzen van het heelal’ begon in Broek in Waterland waar Govert Schilling en ik spraken over de meteoriet met dezelfde naam. Dinsdag 14 Mei 2019 om 21:10 op NPO2.

Te bekijken op  http://www.ntr.nl/govert.

Leo Kriegsman met meteoriet