Isaak Eijkelboom

Ik ben een vertebraten paleontoloog en ben geïnteresseerd in de geschiedenis van het leven. Voor mijn PhD bestudeer ik fossielen uit het laat Kwartair die we vinden op de Nederlandse stranden. Dit zijn onderanderen botten van wolharige mammoeten die zo'n 40.000 jaar geleden in Nederland leefden tijdens de laatste ijstijd. Door beeldherkenning (AI) en citizen science te combineren, proberen we meer te weten te komen over het leven in het verleden.

Sleutelwoorden

paleontologie, tafonomie, Laat Kwartair, Noordzee, beeldherkenning, citizen science

Isaak Eijkelboom, MSc

PhD kandidaat
Marine Biodiversiteit

isaak.eijkelboom@naturalis.nl
Mailto: firstname.lastname@naturalis.nl

Onderzoek
interesse

Fossielen kunnen inzicht geven in het leven en de dood van dieren door te kijken naar de tafonomie. Beeldherkenning (AI) en citizen science kunnen ons helpen om kwalitatief goede data te produceren en analyseren van zowel museum als privé collecties.

Tafonomie is de studie van alle processen die invloed hebben op een organisme na de dood. Denk aan rotting, vraatsporen, menselijke snijsporen, fossilisatie, verkleuring en slijtage. Het bestuderen van deze processen geeft inzicht in de doodsoorzaak en geeft een  indicatie van de ouderdom en herkomst van het fossiel, waardevolle aanwijzingen in het reconstrueren van de geschiedenis van het leven. De fossielen die ik bestudeer worden ex-situ gevonden en kunnen daardoor niet makkelijk worden gecorreleerd met de gedateerde stratigrafie. Door een grote dataset te bestuderen van zowel museum als prive collecties met behulp van beeldherkenning (AI) en citizen science, kunnen er patronen in tafonomie duidelijk worden. Dit resulteert in verschillende fauna samenstellingen die gecorreleerd kunnen worden met de gedateerde lagen van herkomst van de fossielen. Uiteindelijk kunnen deze correlaties inzicht geven in het uitsterven van soorten en het voorkomen van de mens tijdens de laatste ijstijd. Lees hier meer.

Kies van een wolharige neushoorn