Genomica van gewassen en hun wilde verwanten

Variëteiten van Mexicaanse chilipepers

In dit onderzoeksgebied karakteriseren we de taxonomie en genetische variatie bij wilde verwanten van gewassen en zoeken we naar genomische mechanismen die wilde planten in staat stellen om gewassen te worden tijdens menselijke selectie.

Contact

Als je geïnteresseerd bent in dit project, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Dr. Angelica Cibrian Jaramillo is de contactpersoon.

angelica.cibrianjaramillo@naturalis.nl

South East Asia, Mexico

60.283408478282, -80.859375

Projectoverzicht

De genomica van chilipeper: van pittig tot paprika

In eerdere onderzoeken naar chilipeper (Capsicum spp) heb ik ontdekt dat wilde-gecultiveerde hybriden meestal worden behouden in achtertuinen en zelfs in commerciële chilipepervariëteiten. Samen met mijn voormalige studenten hebben we gebruikgemaakt van kasexperimenten, kwantitatieve genetica en transcriptomica om aan te tonen dat erfelijke regulerende factoren die op recessieve wijze worden overgeërfd een rol spelen bij de vruchtgrootte van chilipeper. We zullen ons onderzoek naar Capsicum, dat oorspronkelijk uit de Amerika's komt, uitbreiden naar Zuidoost-Azië, voornamelijk in Indonesië. We zullen de etnografische geschiedenis en genomica van de diversificatie van de chilipeper in Amerika en Azië beschrijven, en de reis ervan volgen naar Europa, en Nederland in het bijzonder. In Nederland gebruiken we voornamelijk niet-pittige paprika's, de meest verbazingwekkende transformatie van een vrucht in vergelijking met zijn kleine, pittige wilde verwant.

Wie werkt
er aan dit project

Dit is een nieuw onderzoeksgebied bij Naturalis. We zullen voortbouwen op eerdere onderzoeken naar Capsicum door mijzelf en samenwerkingspartners om het verhaal van dit geweldige gewas en zijn wilde verwanten voort te zetten.