Esther van der Ent

Esther van Ent

Ik ben een promovendus en werk binnen het onderzoeksproject gefinancierd door de Vidi-beurs van prof. Nicole de Voogd: "Sponzen in een veranderend klimaat: de impact van wereldwijde milieuveranderingen op de microbiële en chemische diversiteit van sponzen". Ik bestudeer de relatie tussen sponzen, hun microbiële symbionten en nutriëntendynamiek, en beoordeel hoe deze relatie wordt beïnvloed door een veranderende omgeving.

Sleutelwoorden

Sponzen, microbiële gemeenschappen, nutriëntenkringloop, klimaatverandering, moleculaire biologie, TEM, NanoSIMS

Esther van der Ent, MSc

PhD-kandidaat
Marine biodiversity

esther.vanderent@naturalis.nl
+31 (0)71 7519283

Onderzoek
interesse

"Mensen beschermen waar ze van houden"
- Jacques-Yves Cousteau

Ik ben gepassioneerd van koraalriffen. Ik houd van duiken in tropisch water, met het overweldigende heldere 'blauw' aan de ene kant en het lawaaierige, biodiverse rif aan de andere kant.

Je kan de hoge productiviteit op koraalriffen al met het oog zien, weerspiegeld door de kleurrijke koralen, drukke vissen en luidruchtige garnalen. De meeste van deze productiviteit is echter onzichtbaar. Sponzen pompen continu enorme hoeveelheden water door hun lichaam; filteren, assimileren en omzetten van de voedingsstoffen in het water. Op deze manier komen voedingsstoffen beschikbaar voor organismen die hoger in de voedselketen leven. Van deze sponzen wordt gedacht dat symbiotische microben een belangrijke rol spelen bij de kringloop van voedingsstoffen, vooral stikstof. Op gezonde koraalriffen is stikstof een beperkende voedingsstof. Overal bedreigt eutrofiëring echter de koraalriffen. Hoe zal deze verandering in het milieu de sponzen, hun symbionten en de belangrijke functies die ze vervullen op koraalriffen beïnvloeden?

Kapoposang Wall
Spons

Actuele
onderwerpen

Publicaites

2016

van der Ent, E., Hoeksema, B. W., & de Voogd, N. J. (2016). Abundance and genetic variation of the coral-killing cyanobacteriosponge Terpios hoshinota in the Spermonde Archipelago, SW Sulawesi, Indonesia. Journal of the Marine Biological Association of the United Kingdom96(02), 453-463.

MSc/BSc student
begeleiding

Ons "Spons Team" begeleidt BSc- en MSc-studenten bij veldwerk en in het lab.

Veldwerk Spermonde Archipelago,
Indonesië 2018

Water filteren met BSc student Jelle Rienstra

Onderwijs
activiteiten

.

In de
media

In 2018 ging onze groep op veldwerk in de Spermonde Archipel, Indonesië.

Add short description