Groep 6 t/m 8 Naturalis Live - gratis!

Hommels op bloem

Op donderdag 15 april is er weer een nieuwe Naturalis Live, een gratis les voor alle leerlingen van groep 6 tot en met 8. In Naturalis Live krijgen leerlingen een exclusief inkijkje in de collectietoren van Naturalis en stellen ze al hun vragen. Een expert van Naturalis neemt je deze keer mee naar de wereld van de bijen. En wie enthousiast geworden is over de bijen, kan in het weekend van 17 en 18 april onze wetenschappers helpen tijdens de Nationale Bijentelling.

Naturalis Live

Naturalis Live vindt plaats via een livestream op YouTube. We starten op donderdag 15 april om 13.15 uur. In de chat kunnen vragen worden gesteld.

Naar Naturalis Live

Alles wat je moet weten
op een rij

Naturalis Live is een livestream via YouTube, in de chatbox kunnen vragen worden gesteld aan de expert. 

  • Doelgroep: voor alle leerlingen uit groep 6, 7 en 8 van het basisonderwijs 
  • Duur online les: 20-30 minuten
  • Benodigdheden: smartboard of andere video verbindingsmogelijkheid met internet en een Gmail-account (een Gmail-account is noodzakelijk om in de chat vragen te kunnen stellen, zonder Gmail-account is de livestream alleen te zien).
  • Voorbereiding in de klas: leerlingen voeren kleine, onderzoekende opdrachtjes uit en bedenken vragen voor de expert van Naturalis. De details vind je in de lerarenhandleiding.
  • Hoofddoel: Leerlingen stellen vragen over de natuur om hen heen. Ze raken verwonderd en worden nieuwsgierig. Het gesprek met de expert leidt tot nieuwe vragen en inzichten en stimuleert leerlingen zelf op onderzoek te gaan in hun eigen omgeving.

Verloop van
Naturalis Live

Voorafgaand aan Naturalis Live
Tijdens Naturalis Live kunnen er vragen aan de expert van Naturalis worden gesteld. Hiervoor is het handig als de vragen van te voren zijn verzameld. De leerlingen kunnen zich ook voorbereiden door mee te doen aan de maandelijkse fotowedstrijd. De klas is via Youtube live verbonden met een ScienceLink en een expert van Naturalis. De les bestaat uit een vraaggesprek en ook vragen uit de klas worden beantwoord. De hieronder gehanteerde tijdsplanning is een indicatie.

0 - 5 min: introductie
De ScienceLink legt uit wat Naturalis live is en introduceert de expert van Naturalis, waarna deze zichzelf voorstelt en vertelt hij/zij bij Naturalis doet.

5 - 20/30 min: de expert aan het woord
Aan de hand van vragen die zowel de kijkers als de ScienceLink aan de expert stellen, ontvouwt zich het verhaal achter het thema. De expert of ScienceLink kan ook vragen stellen aan de klas via de chatbox kunnen antwoorden worden doorgegeven.

Afsluiting
Als afsluiting wordt de winnaar van de fotowedstrijd bekend gemaakt en komt de winnende foto in beeld.

De Nationale Bijentelling
Kom in actie voor de bij

De Nationale Bijentelling is dit jaar op 17 en 18 april. Vorig jaar telden een recordaantal mensen mee: ruim 10.000! Tel je dit jaar mee?

Door slechts een half uurtje alle bijen in je tuin, op je balkon of op een andere groene plek in de buurt te tellen, help je mee aan de bescherming van de wilde bij. De gegevens over het aantal bijensoorten dat in het land wordt waargenomen zijn van belang voor wetenschappers om meer te weten komen over de stand van de bijen. Zo kunnen zij nog beter werken aan het beschermen van deze nuttige, maar deels bedreigde diersoort.

Ik doe mee!

Kinderen zoeken naar bijen
Bij

Voorgaande edities
van Naturalis Live in de klas

Hier vind je de livestreams van alle Naturalis Live uitzendingen, inclusief de lerarenhandleidingen.

Insecten door Luc Willemse
Hoeveel soorten insecten leven er in Nederland? Wat is het meest bijzondere insect op het schoolplein?  
Naar de les
Lerarenhandleiding

Wetenschappelijk tekenen door Esmée Winkel
Hoe teken je het best een herfstblad na? Waarom tekenen als je foto’s kunt maken? 
Naar de les
Lerarenhandleiding

Vogelgeluiden door Sander Pieterse
Welke geluiden maken vogels allemaal? Waarom fluiten ze eigenlijk? 
Naar de les
Lerarenhandleiding

T. rex Trix door Anne Schulp
Hoe graaf je een dino op? Wat kunnen we leren van Trix?
Naar de les
Lerarenhandleiding

placeholder